Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Evelina, det är mycket märkligt att det inte finns SYV på din skola. Det bör finnas. Prata med din klasslärare och be honom/henne fråga rektor - varför SYV inte finns på er skola.

    Angående söka till åk1, på nytt
    så upprepar du samma "process" som du redan har genomgått när du gick i åk9. Du lägger in ansökan på Hemsidan för gymnasieval; du behöver få Inloggning; då du ej går i åk9 får du inte automatiskt inloggning och behöver aktivt söka få den. Det är personal på ditt antagningskansli som kan ge dig inloggning. Annars så brukar även SYV på sin syv-inloggning kunna lägga in din ansökan i gymnasieantagningssystemet.
    Du kan be SYV på din gamla grundskola om hjälp, men egentligen är det SYV på den skola där du nu går, som måste hjälpa dig... men du säger att hen inte finns. :(

    Du kan göra ansökan till åk1 under valperioden eller under Omval. Det är viktigt att dina val-alternativ till gymnasiet ligger i antagningssystemet sista dagen i Omvalsperioden. Du får antagningsbesked /precis som du borde ha fått förra året - strax efter midsommar/.
    Sedan behöver du svara att du accepterar den gymnasieplats som du förhoppningsvis kommer att få, eller om du i stället väljer att fortsätta läsa åk2 på din nuvarande utbildning.
    Att du söker till åk1 på nytt, betyder inte att du skulle behöva hoppa av skolan nu. Jag råder dig, oavsett om du söker till åk1 till hösten eller inte, fortsätta läsa på din nuvarande utbildning, göra ditt bästa och försöka få så höga betyg du kan i alla kurser du läser.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte