Hej Ejob!
    Du måste kontakta den skolan dit du vill byta och fråga - om de har ledig plats på Fordonsprogrammet (rätt inriktning på fordonsprogrammet också...). Om de har ledig plats, då kan Rektor på FT programmet ta ställning till om du kan tas in i åk1 eller åk2.
    Jag bedömer det som realistiskt att byta nu till åk1 och även det kan bli svårt, eftersom de redan har läst en halvtermin och du har ju missat alla "fordonskurserna" och måste läsa ikapp.

    Att du skulle kunna hoppa in i åk2 på Fordon bedömer jag som ganska orealistiska förhoppningar. En liten-liten chans kan finnas om du kommer in på Lärlingsutbildning där alla yrkeskurserna läses på en arbetsplats och om du får bra handledare på arbetsplatsen och mycket stöd från skolan samt att du ska vara beredd att plugga mycket och läsa ikapp teoridelen i fordonskurserna - så kanske skulle det gå.

    Du har inte rätt att byta program över huvudet taget. Det är "i mån av plats" och sedan Rektors beslut gäller (rektor på den skola dit du vill byta). Det du har rätt till är att söka om på nytt till åk1 till nästa läsår och konkurrera om en plats på gymnasiet med dina betyg från åk9 (gamla betyg från grundskolan).

    Skulle du inte få byta program under det här läsåret, råder jag dig göra ansökan till åk1 till nästa år. Att du gör ansökan till åk1 till nästa år påverkar inte din nuvarande plats på gymnasiet. Om du sedan får besked ANTAGEN på Fordon åk1 till hösten 2016 kan du bestämma dig då - om du tackar Ja eller Nej till den platsen.

    Kontakta den skola du vill byta till och jag lovar att hålla tummarna för dig!
    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och du är alltid välkommen att höra av dig igen!
    Fråga SYV hjälper dig allt vi kan men tyvärr så kan vi inte besluta om att du får byta program.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA