Rasmus
    Hej!
    Just nu går jag i ettan på IKG, och jag har funderat på att byta program från det humanistiska programmet, inriktning språk till det Sambeteende.

    En kompis till mig har redan frågat er om det går att byta nu mitt i terminen, då vi och sam elever har exakt samma kurser förutom att vi har två olika språk nu.
    Då kommer en av våra språk kurser att avbrytas, vad händer då? När vi byter program blir det så att vi går deltid på det programmet? Måste en ny kurs ersätta den kursen? Eftersom vi ska börja med en ny kurs nu i vår, Historia 1b. Går det att ersätta?
    Kommer jag då som inte avslutat min Spanska 1 kurs få F i det ämnet eller kommer den inte finnas mera? (Jag vill fortfarande gå kvar på min Franska 3 )
    Jag bryr mig inte riktigt om mitt studiebidrag försvinner för en termin, men kommer jag kunna söka om mitt studiebidrag när jag börjar tvåan?

    Anledning varför jag vill byta program är för att jag inte trivs med de som går på det humanistiska programmet men också för att språk inte är lika intressant för mig längre.

    Jag vet att det finns platser kvar till sam programmet, och jag skulle helst inte byta skola då jag redan har bytt en gång. (Från IEGS EK-Juridik till IKG HUM-Språk) Men jag gick dock där bara under en vecka.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Rasmus!

    Det är rektor på den "mottagande utbildningen" /det programmet och den skolan dit du vill byta/ som får svara på frågan om du kan byta.

    Byta är ej en rättighet. Söka om till åk1 till nästa år - det är din rättighet och i så fall söker du på dina "gamla" betyg från grundskola.

    Vilka orsaker som ligger till grund till varför du vill byta eller om du har bytt förut - är det frågor som du får svara på om rektor på den mottagande utbildninger frågar dig om. Eftersom det inte är en rättighet att byta - då blir det lite av en slump (eller tur) - om man får byta eller ej. Svarar rektor att nej, det går inte - då är det så, då går det inte. Om orsaken är att det ej finns ledig plats eller om det är en annan anledning - spelar ingen roll. Rektor är ej skyldig att redovisa anledning. Eftersom det är rektor som är ytterst ansvarig för att det funkar på skolan, då är det hen som får bestämma om någon får komma till mitt i läsåret eller ej.

    En gymnasieskola får statsbidrag per elev. Om det finns lediga platser, som inte är upptagna av någon elev, går skola "minus" ekonomiskt men bedömning kan göras (och det är rektor som gör den bedömningen) att det är bättre så än att lägga massa resurser på att "skola in" en ny elev, hjälpa till med att läsa ikapp och anpassa undervisning, vilket kan kosta mer än den summan som skola får i statsbidrag.

    Det som är din rättighet är att söka om till åk1 nästa år. Om du kommer in på dina grundskolebetyg till nästa år, har du din plats, som du har rätt att nyttja.

    Vad det gäller byte, så ställ fråga till rektor på den utbildningen dit du vill byta. Om du får ett Ja, då kommer den nya skolan hjälpa dig att anpassa din studieplan så att du ska få möjlighet att få ut Examensbevis i slutet av åk3. Ni kan komma överens om alla detaljer på skolan lokalt, i fall du får din ansökan om byte - beviljad. Innan du får svar om du får byta eller ej, är det ganska meningslöst att gå igenom alla möjliga varianter om hur det kan gå till när man byter utbildning: man kan fortsätta med samma kurser på en nya skolan eller släppa sina gamla kurser och läsa ikapp i de nya kurserna... Du har rätt att läsa på heltid och det är nödvändigt för att hinna få alla de poängen som krävs för att få Examensbevis. Skulle du läsa på deltid under vårterminen i åk1, måste du i så fall läsa mer än heltid under åk2 och/eller 3 - för att få godkända betyg i minst 2500 poäng, som krävs för att uppnå kraven för gymnasieexamen.

    Lycka till!

    Hör gärna av dig och berätta hur det går!

    Vi håller tummarna!

    ANNA

    • : Hej Anna! Jag och min kompis fick byta program av våran rektor så nu går vi båda på det Samhällsvetenskapliga programmet! Det blev inget problem att stryka bort Spanska 1 och allt är nu bra för oss båda! Tack!
    • Anna : Jättebra att du är nöjd! Lycka till med dina studier!