Erika
    Hej, om man går natur år 2, och inte trivs på sin nuvarande skola. Är det möjligt att byta skola men gå kvar på samma linje i årkurs 3? Förstår att det är rektorn som bestämmer, men tänker typ är det svårt att få bra betyg osv?? Eller är det smartare att stanna kvar på sin nuvarande skola och hålla ut i 1 år? Trivs verkligen inte och kommer verkligen inte ta studenten med denna klass!!!
    • Liselotte : ang. svårt att få bra betyg på en ny skola - det ska inte spela roll på vilken skola man går; det är samma betygskriterier i samma kurser på Olika skolor.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Erika,
    börja med att försöka hitta Vart du skulle kunna byta. Om du hittar och får erbjudande om att byta, kan du ändå tacka Nej och stanna på din nuvarande utbildning. Att du får erbjudande om att byta betyder Inte att du måste tacka Ja och verkligen byta.
    Det är svårare att byta in i åk3 än i åk2... detta för att det är för sent för rektor att fatta beslut om Individuelltanpassat program och då måste dina betyg stamma överens med skolans /den nya skolans/ upplägg så pass bra att du kommer att uppfylla kraven för examensbevis; i annat fall får inte rektor ta in en ny elev. Så, det är inte bara om ledig plats finns, utan även hur upplägg på din nuvarande skola stämmer överens med upplägget på den nya skolan - som avgör om du kommer att få erbjudande om att byta eller inte.

    Liselotte

    Jag tänker så här:
    om du inte hinner vart du kan byta - då har du inte så många alternativ.... tyvärr;
    om du hittar vart du kan byta - då blir det möjligt för dig att välja och bestämma i fall du vill chansa och byta eller om du inte vill chansa (Man vet vad man har, man vet inte vad man får) och vill försöka stanna på din nuvarande skola och "hålla ut" sista året.

    Om du vill se vilka gymnasieskolor som på en viss ort erbjuder ett viss gymnasieprogram - är det lätt att göra på GymnasieGuiden.se - ex. i den här listan kan mna se vilka de olika skolorna i Sthm som erbjuder NA och i >>>den här listan kan man se vilka de olika gymnasieskolorna i Göteborg som erbjuder NA.

    Kika också på Distansgymnasiet (Korr) >>> - som även den erbjuder NA-programmet.