Lina
    Hej! Jag har sökt läkarprogrammet nu till våren och har lite funderingar angående byte mellan universitet. Om jag kommer in på till exempel mitt sista val, finns det en möjlighet att byta till ett annat universitet efter en viss tid? Har hört att man kan göra så, men är det bara en tillfällighet eller finns alltid den möjligheten?

    Med vänlig hälsning,
    Lina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina;

    möjlighet att byta ort kan finnas, om man har tur. Det är inte en rättighet, utan mer av en tillfällighet. Ledig plats måste uppstå på den orten dit du vill byta + utbildningsupplägg måste stämma; konkurrens kan uppstå om flera vill byta till samma ort.
    Man måste alltså vara beredd att läsa hela utbildningen på den orten där man blir Antagen, men det är givetvis tillåtet att ansöka om byte - man kontakar den institutionen dit man vill byta och hoppas på tur.

    Vänligen
    ANNA