Felix
    Hej jag tyvärr har hamnat i liten jobbig situation eftersom jag bytte från Natur sam till sam media för tre skolveckor sen men nu efter jag har haft påsklov i en vecka och är tillbaka känner jag att jag inte vill gå kvar i sam media eftersom jag varken gillar klassen eller programmet. Jag har diskuterat lite med min syv och hon föreslår att jag ska söka om så att jag börjar på ekonomiprogrammet i ettan nästa år eftersom jag ville faktiskt gå i ekonomi men det var fullt där så jag kom inte in när jag sökte under första terminen. Min fråga är alltså om jag skulle kunna byta tillbaka till min gamla klass, Natur sam även fast jag har gått i min nya klass i snart 4 skolveckor?
    Ps. Jag behövde byta klass för att kunna komma in på natur sam i tvåan men jag fick byta efter ett par veckor, det betyder att jag har bytt tre gånger om man räknar med mitt byta till Sam media eller spelar det inte någon roll?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felix!

    Hur många ggr man har bytt program, skola eller inriktning - spelar ingen roll. Det som spelar roll är om det finns plats på den utbildnignen dit man vill byta + att rektor kan ändå säga Nej, även om det finns plats. Du har rätt att fortsätta på den utbildnignen där du är Antagen. Att komma in i en annan utbildning (även om du tidigare läst där & bytt därifrån) är inte din rättighet. Fråga Rektorn.

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare