Hannah
    Hej!

    I ettan och tvåan tog jag mig igenom tyska 3 och tyska 4 i Sverige. Mitt sista år gick jag däremot på Svenska Skolan i Spanien och lästa då tre kurser i spanska (spanska 1,2 och 3). Jag fick då betydligt bättre betyg i spanska 3 än vad jag fick i tyska 3 och undrar då om det går att byta ut dem och då hur man gör det?

    mvh
    Hannah

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Jag tycker att du ska prata med din studie- och yrkesvägledare eller studieadministratör på skolan.
    Du kan då ha möjlighet att ha den ena kursen som "uttökad kurs" och i så fall räknas det sämre betyget (tyska) endast med om det krävs för behörighet.
    Men detta är inte något du själv kan administrera utan det behöver skolan göra inför ditt gymnasieexamen. Det kan också bero på hur du läst kurserna, om du läste något som individuellt val t.ex. För att vara helt säker tycker jag att du ska kontakta din skola som utfärdade gymnasieexamen.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare