Stina
    Jag har fortfarande mixade känslor angående att byta eller stanna kvar. Jag tror jag trivs bättre med att arbeta med yngre barn för jag tycker det är kul med deras nyfikenhet i den åldern, men kanske handlar om åk 1-3 också. Jag har jobbat väldigt mycket på fritids och som lärare i Fsk och upp till 5:an. Men det jag förstår är att då kommer jag läsa matematik och svenska också, medan som gymnasielärare får man välja ämnen man vill undervisa i. Hur går det till? Hade jag blivit lärare för yngre så hade jag gärna velat ha SO och Engelska, men kan skolan jag i framtiden jobbar hos "kräva" att jag ska också jobba som matematiklärare, eller? Som ämneslärare verkar det vara mer strikt att har jag engelska och historia så är det dom ämnena jag undervisar i och inga andra.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    När det är lärarbrist som det nu är, då undervisar lärare i de ämnena där lärare fattas, nästan oavsett sin lärarbehörighet ... Gymnasielärare är behörig att undervisa i samma ämnen även på grundskolan men undervisar i praktiken i det som behövs. Rektor kan "anvisa" dig att undervisa i de ämnen i vilka du inte är behörig; och vill man inte - kanske man får sluta och söka andra jobb: som lärare på andra skolor eller andra jobb än lärarjobbet .

    Grundskolelärarutbildningen är under "översyn" och kan förändras men idag är det ännu inte bestämt. Prata med studievägledare på lärarprogrammet -är mitt bästa råd. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare