Hej Linn,

    jag skulle gissa på att väldigt få Yrkeshögskolor som kan erbjuda boende. En del Yrkeshögskoleutbildningar är på distans.

    Andra som inte är på distans, och om man kommer in, ska givetvis FÖRSÖKA hjälpa till med boendet, men jag tror inte de kan garantera det. Man får givetvis på förhand fråga de ansvariga på den Yrkeshögskoleutbildningen dit man vill söka, om de har möjlighet att hjälpa till med boendet.

    Du kan också prova ringa till Myndigheten för yrkeshögskola

    Tyvärr är boendesituationen svår över hela Sverige! och det är mycket tråkigt om man inte kan läsa, trots att man fick utbildningsplats (pga man ej hittar bostad).

    Hoppas mitt svar blir på något sätt ändå lite till hjälp!

    ANNA

    Nu har jag pratat med en ansvarig på Myndigheten för yrkeshögskola och fick svar att myndigheten för yrkeshögskola registrerar inte den uppgiften, dvs de vet inte om någon YH erbjuder boende. De säger att man får höra direkt med den YH som man är intresserad av.

    Och jag vet ju inte vilka YH du är intresserad av. Det finns många! och i slutet av januari kommer det bli ännu fler då nya YH beviljas.

    Man ser hela utbudet på www.yhguiden.se och i varje YH-presentation (uppe till höger) finns det även kontaktinfo till de utbildningsansvariga.