Ellen
    Hej!
    Jag bor i Australien och vill väldit gärna börja plugga på distans från Sverige. Finns det några möjligheter att läsa ett program, helt på distans då det är svårt att åka fram och tillbaka 3ggr per termin. Eller skulle det fungera lättare att läsa kurser/öppen examen(?) Ist? Eller vilka möjligheter har jag som bor utomlands att läsa 100% distans?
    Jag vill gärna läsa beteendevetenskap/kriminologi och ta en kandidat inom området.
    Tack!
    Mvh Ellen

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    för att hitta utbildningar som i Sverige på högskolenivå ges på distans Utan obligatoriska träffar, när du söker utbildning på www.studera.nu kryssa i den rutan

    Jag fick fram följande lista på högskoleutbildningar - studera.nu/jamfor-utbildning - men över 700 utbildningar (kurser och program inom alla kategorier), som ges på Distans utan träffar. Du får gärna kika på alla dem, men just inom Kriminologi/Beteendevetenskap kanske passar i första hand de här: Medier och brott
    Huliganism som samhällsfenomen
    och
    Kriminologi I - från Högskolan i Kristianstad;
    ***
    Utvecklingspsykologi - Mälardagens Högskola;

    Ännu fler utbildningar kan dyka upp  till 15 mars då ansökningsperioden börjar till utbildningar med start hösten 2019; ansökan gör man på www.antagning.se (på den sidan kan man se de sökbara högskoleutbildningar).
    Om man hittar utbildning på www.studera.nu men ej på www.antagning.se kan det betyda att man - till just den utbildningen - söker till lärosätet direkt och ej via central antagning på Antagning.se

    • : Tack! Jag har också fått för mig att om man läser kurser för att få ihop 180hp och för att de t ska räknas som en kandidatexamen, måste man läsa alla kurser på samma högskola/universitet? Stämmer detta?
    • Julia : Nej, inte riktigt. Jag ska nu skriva ett nytt svar - på din kommentar.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    ska försöka besvara din kommentar.

    Det stämmer att kandidatexamen omfattar 180 hp = 3 års studier på heltid på högskolenivå, men det ställs ännu fler krav + varje lärosäte kan också bestämma rätt mycket lokalt, på sin egen högskola eller sitt universitet.

    Allmänt gäller:
    i "huvudämnet" ska man ha minst  90 hp = studier på heltid i tre terminer (och just här Rekommenderas det att läsa ex. Kriminologi I, II och III på samma lärosäte; detta för att inte riskera att kurserna "överlappar" varandra - det kan nämligen bli så att i fall man läser I, II och III - eller A, B och C kurserna på Olika lärosäten, kan lite olika delar och avsnitt ingå och med det kanske man inte riktigt har 90 hp som man kan ta in i kandidatexamen).

    Den resterande hälft av studierna - alltså, de övriga 90 hp måste inkludera en "kandidatkurs" som man läser i slutet (som är på minst 15 hp, ofta på 30 hp) och så kan också vissa lärosäten kräva att man i ännu 30 hp har studier i "närliggande ämnen" (exempelvis om det är kandidatexamen i Ekonomi, så kan närliggande ämne vara Företagsekonomi).

    Minst 30 hp brukar man kunna ta in "vilka högskolepoäng som helst" som ej behöver ha med "saken" att göra. Men bäst är det att höra med studievägledare på just det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen - för att varje lärosäte kan bestämma mycket själva och reglerna kan också ändras över tid.

    Det du ej förlorar på att göra är att ex. börja med att läsa Kriminologi I, II och III (helst på samma lärosäte) och när du ex. är klar med andra kursen och ska påbörja kurs nr.3 i ditt huvudämne - ta kontakt med de lärosätena där du kan tänka dig ta kandidatexamen för att få svar om deras dåvarande/aktuella regler om vilka "resterande" högskolepoäng de skulle godkännna att ta in i kandidatexamen med huvudämne Kriminologi.

    Vänligen
    Julia