Lina
    Hejsan!
    Jag har bestämt mig för att studera till djurvårdare. Har hittat 2 olika utbildningar och undrar vad det är för skillnad mellan djurvårdare på utökad nivå 2 och djurvårdare med D9 behörighet?
    Eller om det ens är någon skillnad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina;
    D9 behörighet ingår inom nivå2 på djurvårdar-kompetensen/utbildningen. Alltså, på nivå 2 lär man sig Läkemedelshantering (D9-behörighet) och även mer, bl.a sätta in permanenda kanyler.
    För att förtydliga:
    läser man Djurvårdare på "utökad nivå"/ nivå 2 - då läser man bland annat D9 behörighet,
    men om man endast går D9-utbilnding(kurs) då blir man inte fullvärdig djurvårdare på nivå 2, för att det kommer i så fall fattas en del kunskaper.

    En yrkeshögskoleutbildning inom detta område finner du info om på yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare