Fam
    Hej! Jag är 17 år och har endast gått skolan tills åk 7. Efter det bodde jag utomlands ett antal år utan att plugga. Nu är jag tillbaka i Sverige och vill fortsätta studera men vet inte riktigt vad eller vart. Har läst att jag är för ung för att börja på komvux, då man behöver fylla 20 år för att läsa där, och jag kan inte heller börja gymnasiet där jag egentligen ska gå i andra ring eftersom jag inte har slutbetyg från grundskolan. Så jag undrar, var kan jag egentligen studera?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fam!

    Bra att du vill studera! Om du fyller 18 år ganska snart, kanske Folkhögskola är ett bra alternativ för dig.

    Om du har precis fyllt 17 år (och det dröjer ett helt år innan du blir 18) - då vänder dig dig till utbildningsförvaltningen i din hemkommun (den kommunen där du är folkbokförd) och du kan få plats på grundskola eller på IM, introduktionsprogrammen på gymnasiet.

    Inom IM finns det tre ut bildningar som kan passa dig bra: Preparandutbildningen där man läser in de grundskolekurser som man måste ha för att senare kunna läsa på gymnasiet;

    eller Yrkesintroduktion där du lär dig ett yrke - t.ex de kunskaper och färdigheter för att kunna bli anställd som Bilmekaniker, Undersköterska eller Kallskänka eller något annat yrke, som inte kräver högskoleutbildning.

    Det finns också Individuellt alternativ där man läser enligt den unika Individuella Studieplanen som är anpassad just för dig och på Individuellt alternativ kan du också gå på praktik (t o m på "helpraktik" eller kombinera praktik med studier - i ditt fall i de grundskolekurser som du behöver läsa upp).

    Du kan också kontakta rektor på din gamla grundskola (och speciellt om du vill just gå på grundskolan).

    Så, du har flera alternativ. Angående folkhögskola - så tar de in från 18 år. Om det dröjer länge innan du blir 18 år, då är de andra alternativen bättre.

    Sedan, beroende på om du vill lära dig ett yrke för att kunna få jobb, snarast, eller om du vill läsa med mål att komma till högskola/universitet - så är det olika utbildningar inom IM, Introduktionsprogrammen, som passar dig.

    När du eller dina vårdnadshavare kontaktar utbildninsförvaltningen i din kommun, är det bra om ni kan säga vad ni önskar - var du vill läsa: på grundskola eller på IM. Och om du väljer IM; på vilket av de utbildningar som IM erbjuder. Läs på länkarna som jag skickar i mitt svar till dig nu (allt som är i blå färg i mitt svar är - klickbara länkar).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Återkom gärna och berätta hur det går!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej!
    • : Tack för ditt svar det hjälpte väldigt mycket! Har pratat med ett gymnasie i närheten som jag kommer få börja i IM till hösten. Men förstår inte riktigt skillnaden på de olika utbildningarna i det. Yrkesintroduktion - läser man då upp det vanliga som man behöver läsa upp från grundskolan OCH dessutom väljer man ett yrkesprogram som man även läser, och får man då sedan läsa färdigt det några år på gymnasiet och sedan fortsätta läsa på högskola/universitet?
    • : Just det! Också undrar jag hur länge man går i gymnasiet om man läser Introduktionsprogrammet. Har läst att man läser det i högst ett år, men sedan, läser man bara två år till vanligt program, så det blir sammanlagt tre år precis som alla andra läser, lr behöver man läsa ett år IM plus tre vanliga år..?
    • Liselotte : Det är ganska så krångligt med olika regler (och olika möjliga undantag) på de olika IM. Jag skriver ett nytt svar till dig nu. :)
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    IM - Introduktionsprogrammen är ett samlingsnamn för fem olika program.

    Yrkesingroduktion, förstår jag, du är intresserad av i första hand, men annars så kan du läsa info om alla IM här >>

    Just för yrkesintroduktion gäller det att man i första hand ska försöka lära sig ett praktiskt yrke. Om man går vidare till ett nationellt yrkesprogram efter yrkesintro är det olika för olika elever. Vissa elever uppnåg på Yrkesintro kraven (godkända betyg i grundskolekurser svenska, eng, matte + 5 andra valfria ämnen) och går över till ett nationellt yrkesprogram. Andra elever läser på Yrkesintro i tre år och går sedan ut i arbetslivet (utan gymnasieexamen men med yrkeskunskaper).

    Du skriver om att du läste någonstans om att tiden på IM är begränsad till ett år. Det stämmer för Preparand (som är ett av programmen inom IM). På de andra IM kan man läsa längre än ett år.

    Som längst kan man läsa på gymnasiet i 6 år. Vi känner till exempel när en elev läste i 3 år på yrkesintro mot Bygg-programmet och uppnådde kraven i slutet av år 3 på yrkesintro och sökte sedan och kom in på ett nationellt bygg-och anläggningsprogrammet, som är ett tre-årigt program. För honom blev gymnasieutbildning på 6 år.

    Man får påbörja åk1 på gymnasiet senast det kalenderåret som man fyllet 19 år. Vi kan ta ett exempel. Vi säger att eleven fyllde 19 år den 1 januari detta året, 2016. Hen kan då påbörja åk1 på gymnasiet till hösten då hen är 19 år och 7,5 månader gammal. Under åk1 fyller hen 20 år. Under åk2 fyller hen 21 år och under åk3 fyller hen 22 år och är klar med gymnasiet när hen är 22 år och 5.5 månader gammal. Det är så länge som man får läsa på gymnasiet, som längst.

    Innan 19 åringen påbörjar åk1 på ett nationellt program, så kanske hen läste först ett år på Preparand men uppnådde inte kraven. Sedan gick över till Yrkesintro och läste där i 3 år och sedan uppnådde kraven och kom in på ett nationellt program. På så sått kan man läse inom gymnasiets olika program i 7 år. Det är ett extremt exempel. Det händer väldigt sällan att man läser så länge.

    Många elever uppnår under sitt första år på Yrkesintroduktion kraven för att kunna komma in på ett yrkesprogram och gör det. För dem blir gymnasieutbildning på sammanlagt 4 år.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Lycka till!

    L. :)

    Liselotte