SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'resultat' (7 st.)

    • Sara

      Hur får man bra på hp?

      Hej! Jag vill satsa på hp, gjorde det förra året och fick 0,05 men under tiden efter det har jag både läst matte 1 b och 2b och blivit betydligt smartare och fått nya kunskaper. Jag chansade påriktigt på varenda fråga på hp förra...

      Anna: : Hej Sara!Högskoleprovet (HP) är ett prov som mäter personens förmåga att klara högre studier och är på så sätt ett studiefärdighetsprov. HP avser att testa kunskaper från... Läs hela svaret
    • Lulu

      Resultat av fädighetsproven?

      Hej, jag undrar vart man kan se sina resultat av färdighetsproven. För jag ansökte till Viktor Rydberg Djursholm, Samhällsvetenskapsprogrammet inr beteendevetenskap spetsutbildning i Engelska och då behöver man gör ett prov på engelska. Sen så...

      Julia: : Hej Lulu,du skriver om att du fick information om att de uppgifter som du efterfrågar "ska publicera resultaten i gymnasieantagningens web" och det måste i så fall vara på Hemsidan för gymnasieval som... Läs hela svaret
    • Student

      Vad behövs för att komma in på masterprogram på annat universitet?

      Jag går i nuläget första året på Blekinge Tekniska Högskola och undrar hur det blir senare om man ska söka masterprogram på annan skola. Hur kommer man in på masterprogram? Är det t.ex. resultat på högskoleprov eller betyg i...

      Liselotte: : hej William,du får gärna kika på Behörighet och Urval på just det masterprogrammet som du är intresserad av. Om det är fler behöriga sökande... Läs hela svaret
    • Brendan

      Gjorde du högskoleprovet denna höst?

      Ditt resultat finns i så fall nu för att hämta. Om du har svenskt personnummer kan du hämta ditt resultat på samma sida som man anmälde sig, alltså: https://hogskoleprov.nu/ Om du däremot inte har ett svenskt personnummer finns ditt resultat här:...

      Daniel: : Tack så mycket Brendan för informationen om Högskoleprovsresultat! Tack så mycket också för att du har uppmärksammat att Fråga SYV har upnått 10 000 besvarade frågor.
    • Hanna

      Resultat arbetsprover?

      Hej När får man veta resultatet, poängen, man fick för arbetsproverna man gjort om man sökt till Södra latin, Viktor rydberg osv. ? Jag lämnade in de i måndags och fick tillbaka de idag, det stod att man skulle kunna se resultatet efteråt.

      Peter: : Hej Hanna° står det var du kan se resultatet efteråt. Det måste stå någonting i det svaret som du fick, t.ex kontaktuppgifter till någon person eller adress till hemsida eller att de skickar... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga