Student

    Jag går i nuläget första året på Blekinge Tekniska Högskola och undrar hur det blir senare om man ska söka masterprogram på annan skola. Hur kommer man in på masterprogram? Är det t.ex. resultat på högskoleprov eller betyg i kurser som gäller(under förutsättning att man är läst alla kurser som behövs för mastern)?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej William,
    du får gärna kika på Behörighet och Urval på just det masterprogrammet som du är intresserad av. Om det är fler behöriga sökande än platser, måste urval göras. Urval till masterprogram kan t.ex göras på "totalt antal högskolepoäng", det är rätt vanligt att det görs urval på just den grunden, dvs alla sökande rangordnas utifrån hur många godkända högskolepoäng de har (och ofta spelar det ingen roll om det är högskolepoäng inom relevande kunskapsområden eller inte).
    Det är alltså så att det kan hända att man skulle kunna behöva läsa någon eller några terminer till innan man kan bli antagen till ett masterprogram. Detta även om man direkt efter att ha tagit ut kandidatexamen  -  redan är behörig.

    Liselotte