hej Mustafa,
    svar på frågan om godkänt betyg i engelska 6 krävs för behörighet till Sjuksköterskeprogrammet beror på vilken sort betyg man söker med.

    Om man söker med Examensbevis - då ingår eng 6 godkänt i Grundläggande behörighet; dvs utan godkänt betyg i eng 6 är man inte behörig till någon högskoleutbildning, över huvudet taget.
    Detsamma gäller - om man har utländska gymnasiebetyg; man måste alltså ha betyg som motsvarar godkänt betyg i engelska 6.

    Men - om man har "gamla svenska betyg", ex. Slutbetyg, som man fick när man slutade gymnasiet år 2013 och tidigare, då behöver man inte ha godkänt betyg i eng 6; detta pga på den tiden ingick inte så mycket engelska i Grundläggande behörighet. Så, om man har godkänt betyg i en gammal kurs - Engelska A, då är man behörig till högskola vad gäller engelska /med undantag av de utbildningar där Engelska B krävs för Särskild behörighet/.

    Sammanfattning
    Om du gick ut svensk gymnasieskola år 2013 eller tidigare och har Slutbetyg, behöver du inte läsa eng 6 för att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet; men om du har utländska gymnasiebetyg eller om du har examensbevis eller läser mot examensbevis, måste du få godkänt betyg i eng 6 för Alla högskoleutbildningar i Sverige.