Ebba
    Jag ska nu välja mina individuella val på samhällsprogrammet årskurs 2. Jag behöver läsa 300 poäng för att uppnå 2500 poäng. Jag tycker att engelska är en aning svårt och ligger nu på medelnivå. Funderar på om jag ska läsa engelska 7 eller Camebridgeengelska... Eftersom jag funderar på att plugga utomlands efter gymnasiet undrar jag hur mycket meritpoängen är värda? Jag ska även välja till Narurkunskap 2 och Matte 3.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ebba,
    Meritpoängen funkar i Sverige, men inte precis på alla högksolor heller... inte ens i Sverige. De privata högskolorna som HHS och vissa utbildnignar på Chalmers /det är privata högskolor/ accepterar inte meritpoängen.
    Hur olika skolor utomlands gör - är upp till de skolorna... Känner inte till att samma system med "meritpoäng" för eng7, t.ex skulle finnas utomlands.
    Man läser mer engelska om man vill senare läsa utomlands för att kunna mer engelska; eller/och för att det kan krävas för att komma in på de utländska utbildningar, ej för att få meritpoäng /som funkar i Sverige/.

    • : Okej tack för svar! Skulle du rekommendera att läsa Eng7 även om man får betyg C och under? Eller är det bättre att läsa Camebridgeengelska och en annan kurs där man får bättre betyg? Funderar även på att ta Eng7 som utökad kurs och skulle jag få ett sämre betyg kan jag byta ut det mot ett annat. Eftersom jag inte vet var eller vad jag vill läsa vidare till efter gymnasiet vill jag läsa så brett som möjligt nu!
    • Anna : Eftersom eng 7 ger 1,0 i merit är det så pass mycket merit, så även E betyg är fördelaktigt att ha, Om man söker till svensk utbildning där merit gäller.
    • Anna : Att sätta eng 7 som U-kurs ger inte någon "vinst" eftersom i fall du ska ha merit för den kursen, då räknas även betyget in i ditt jämförelsetal; det kan du inte komma ifrån.