Ahmed

    Hej, jag gick naturprogrammet men hoppade av direkt för att börja jobba då jag behövde hjälpa familjen med ekonomin, har nu tagit tag på mina studier igen och tänkte söka till läkarprogrammet utomlands, och då är deras krav: Högskolebehörighet, minst C i Kemi 1/2 och Biologi 1/2 sen minst A i engelska 6/7. jag tog alla 6 kurser på komvux och fick A på alla de kurserna, problemet är dock behörigheten, vet inte riktigt då hur jag gör då jag inte har examen, vad är snabbaste vägen då för att jag ska kunna ta behörigheten för att ansöka. hade även läst om nåt som heter reell kompetens men vet inte hur det funkar dock eller om jag ska ens försöka med detta.

    • : okej men isåfall skitsamma reell kompetens, om vi bara kollar på det som står på skolans hemsida så är det här ju kraven Högskolebehörighet, 2 kurser i Kemi och Biologi sen engelska 6 och 7, jag har ju alla kurser redan. vad är då snabbaste vägen till Högskolebehörigheten.
    • Julia :

      Högskolebehörighet får man i Sverige antingen genom reell kompetens, eller genom examensbevis fån gymnasiet eller från komvux, eller genom omdöme från en folkhögskola. Från året 2025 planeras även Behörighetsprovet, som ska (om man klarat det) också ge grundläggande behörighet - i alla fall till högskolestudier i Sverige. Hur de utländska skolorna kommer ställa sig till det där nya behörighetsprovet, kan vi på FRåGA SYV inte svara på (kan vara olika på olika skolor). Att få examensbevis snabbare än genom 3 års-studier är svårt. Kanske kan man klara det på 2 år om man läser på mer än heltid + även gör prövningar vid sidan av studierna. Prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Är man särbegåvad (superduktig) så kanske man kan göra många prövningar under kort tid.
      Vad framgår av din fråga, läste du 600 poäng på komvux. För examensbevis från komvux behöver du 2400 poäng. Kanske har du några godkända kurser från gymnasiet? Om inte, behöver du skaffa dig ännu 1800 betygsatta poäng (av de max 150p. betygsatta med F, icke-godkänt). Och det är inte vilka som helst kurser; gör planering tillsammans med SYV på komvux!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Reell kompetens (en annan väg) förutsätter att man efter det att man fyllt 19 år jobbat minst 3 år på minst halvtid + har godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser. Läs information på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg
    Om utländska lärosätena erkänner det sättet att i Sverige få grundläggande behörighet på, kan vara olika från en skola till en annan och du måste fråga på den skolan dit du vill söka.
    Läs även information på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier