Amal
    undrar hur mycket påverkar f betyget min merit jag har ingen f betyg tills nu men jag vet att jag kommer inte o klara historia .
    och jag undrar om gymnasietarbete måste man få godkänt på den vad händer om jag får f ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amal;

    som Julia skriver i en kommentar till din fråga - så kan man ej få Examensbevis med F i gymnasiearbete; detta även om man, för övrigt, exempelvis har alla A-betyg i alla kurser.
    Godkänt betyg i Gymnasiearbete krävs för att uppfylla kraven för examensbeviset.
    ****

    Din andra fråga om hur mycket F betyg påverkar...? Det beror på. I vissa kurser måste man ha godkänt betyg, annars uppfyller man inte kraven för examensbevis. Sammanlagt får man inte ha mer än mas 250 poäng F i sitt examensbevis från Gymnasiet (i examensbevis från komvux får man max ha 150 F poäng).

    Sedan är det också så att kurser är olika stora.
    Exempelvis, om man har F betyg i fysik 1a, som är en 150 poängskurs, då blir skillnad mellan E och F i den kursen "minus 0.6, dvs om man annars hade exempelvis 15.0 så kommer man att ha 14,4 i meritvärde i stället;
    men om det är en liten kurs, som t.ex en kurs i pyskologi, som är på 50 poäng, då blir påverkar 3 ggr så liten, dvs "minus 0.2".
    De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng och påverkar blir "minus 0.4".
    Exempelvis
    Om du, säger vi, har B-betyg i alla kurser på gymnasiet (förutom GA, där man endast kan få F eller E betyg, och man måste få E för att kunna få examensbevis) - då får du 17,5 i jämföresletal;
    skulle du då få F betyg i en 100 poängskurs, får du i stället 16,8 i jämförelsetal; skulle du fått E betyg i samma kurs, i stället för F - blir ditt jämförelsetal 17.2 men om du skulle fått A betyg i samma kurs, skulle ditt jämförelsetal bli 17.6.
    Om du uppger vilket program och inriktning du går + i vilken kurs du riskerar få F kan vi ge dig ett bättre svar.
    Bästa hälsningar

    L.

    Liselotte
    • : hej tack för ett tydligt svar
    • : det är historia 1a1 som ska jag få f på har inte tid allas för den och lärare är mycket emot mig så jag är säker jag kommer att få f
    • : gymnasiet arbete och SV3 håller jag på nu annars är jag klar med allt annat och har ingen f betyg alls jag har pluugat på komvux vård och omsorgs vill plugga vidare till sjuksköterska har gjord högskolprov
    • Anna : för att komma in på högskola - behörver du examensbevis; svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk 3 behöver du har godkänt betyg i; och GA, gymnasiearbete - lika så. Historia 1a1 är en liten kurs á 50 poäng; skillnaden melllan E och F betyg blir "minus 0.2" ...
    Läs alla kommentarer