Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alfred!

    Du har rätt att fortsätta vidare trots F i flera kurser. Dock kommer du i så fall inte uppfylla kraven för gymnasieexamen och får Studiebevis (eller Studieintyg) och inte Examensbevis. Med det kommer du även sakna behörighet till högskola.

    Det du också har rätt till är att göra Prövningar (minst ett försök) i de kurser utan vilka du inte kan få examensbevis. Tidpunkt för prövning är det din skola som bestämmer.

    Med F i Samhällskunskap och Idrott kan du ändå uppfylla kraven för examensbevis men inte utan godkänt betyg i matte 1. På estetiska programmet läser du inte mer matte än matte 1b och du skulle kunna göra prövning i matte 1b (självstudier innan kanske med viss handledning om din skola kan erbjuda handledning). Med det att du inte kommer läsa mer matte, kan det bli svårt att hålla mattekunskaper vid liv och kan bli svårt att få godkänt på prövningen.

    Att gå om en kurs, matte 1b, när du läser åk2 - kan bli svårt.

    Du kommer att ha andra obligatoriska kurser och det kanske är så att matte 1b går på samma tid som du har andra lektioner och du kan ju inte finnas i två olika klassrum samtidigt. På så sätt kan det vara fördelaktigt för dig att gå om åk1. Det är inte säkert du får läsa om åk1. Det är upp till rektor på din skola att besluta om.

    Jag tycker att det är en fördel och en bra chans för dig, om du skulle få gå om åk1. Du kan skaffa dig djupare kunskaper och få högre betyg.

    Estetiska programmet är ju trots allt ett högskoleförberedande program. Vad är ditt mål? Vad vill du göra efter gymnasiet?

    Fundera lite på vad jag skriver i mitt svar till dig nu och hör av dig igen om något är oklart eller om en ny fråga dyker upp.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så om jag får F i matte i slutbetyg är det störst sannolikhet att jag måste gå om ettan, ifall jag har fattat rätt?
    • : För jag har just nu inte klarat nånting inom matten.
    • Milla : Utan godkänt betyg i matematik 1 (a, b eller c spår) - uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen och med det kommer inte kunna få Examensbevis när du har läst på gymnasiet i tre år. Det är lättare att få godkänt betyg i matte 1a, för a-spår är lite lättare än b-spår, men på högskoleförberedande program läser man inte a-spår. Det gör man på yrkesprogrammen. Prata med din mattelärare och med SYV på din skola. De känner dig och din situation och kan ge bra råd. Om du inte klarade ngt inom matte, kanske förutsättningar ej finns att du skulle kunna få godkänt betyg i matte (fråga din mattelärare vad hen tror). Och i så fall kanske det är lik bra att du bara fortsätter läsa vidare och får de betyg du kan och ser sean vad du ska göra efter gymnasiet: söka jobb eller försöka läsa på komvux.