Filip
    Hej. Går andra året i gymnasiet på naturvetenskapsprogrammet just nu. Det har gått väldigt bra för mig i Matematik 3c och har lyckats få A på varenda matteprov hittills i kursen. Ska skriva 1 till prov innan jag har nationella provet i 3c. Min fråga är om jag skulle få A på även det sista provet men kanske C-B på nationella provet. Kommer jag ändå att få A i kursbetyg då?
    • Anonym Kanin : Jag skriver det min tidigare matematik lärare sa: "Det kan variera. Jag kollar på hur stor del av kunskapskraven man uppfyllt sedan tidigare. Om man uppfyllt allt på en A nivå sedan tidigare, och presterar ungefärlig likvärdig så borde man ju förtjäna ett A. Men får man helt plötsligt ett E eller D kan man ju undra sig om kunskaperna fortfarande sitter. Man kan ju ha en dålig dag och för att vara likvärdig ger jag dock omprovstillfälle om sådant sker. Jag kan också ta i hänsyn till om man har språksvårigheter, dyslexi och sådant." Tänk på att detta är parafraserad och enbart vad MIN tidigare lärare tyckte. Din kanske bedömer lite annorlunda och kanske inte ger omprovstillfälle - det vet inte jag. Detta kanske ändå ger en snabb överblick.
    • Anonym Kanin : Jag vill även tillägga att det nog är bäst att prata med din lärare direkt - läraren vet bäst hur den bedömer. Om du, låt säga, inte skulle få betyget du tror du förtjänar kan du alltid försöka argumentera utifrån kunskapskraven om varför du tror det du tror - min lärare brukade se positivt på det.
    • Anna : Tack så mycket "Anonym" för dina kommentarer! och Glad Påsk! :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Filip,

    ingen annan än din lärare i matematik kan ge en kvalificerad gissning om vad för betyg du kan få i kursen matematik 3c. Detta pga det är Lärarens kompetens, inte studie- och yrkesvägledarens, i hur man sätter betyg.
    Gör ditt bästa på alla prov, inklusive det nationella provet - och vi hoppas du får A-betyg på kursen. Du kan inte göra mer än ditt bästa, eller hur?
    Som extra-hjälp vill jag tipsa dig om www.matteboken.se och om du har tur och bor i en stad där en eller flera Räknestugor finns, som Mattecentrum driver och där det finns möjlighet att kostnadsfritt få hjälp i matte, kan du använda dig även av det.

    Lycka till med matten och alla andra studier!

    L.

    Liselotte