Memo

    Hej! Jag skulle vilja fråga om tolkutbildning, jag läste barn och fritids program och många andra ämne på gymnasiet nivå men jag läste inte SVA 2, får jag läsa den här utbildning.

    • Julia : Exakt Vilken tolkutbildning vill du läsa? Det finns många olika tolkutbildningar inom olika skolformer och med olika behörighetskrav för att komma in på utbildningen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Memo,
    du får gärna kika på Framtid.se/yrke/tolk där det bl.a framgår att det finns många olika sorters tolkar. Om du vill läsa på högskolenivå då behöver du bland annat ha godkända betyg i svenska eller i svenska som andraspråk 3 och i engelska 6 och, för övrigt, även ha Gymnasiekompetens/grundläggande behörighet till högskolestudier.
    ****
    Dock finns det andra tolkutbildningar - kan t.ex finnas inom folkhögskola, där lägre behörighetskrav kan ställas.
    Exempel på en Grundutbildning till kontakttolk på en folkhögskola - folkhogskola.nu/sok-skolor/Uppsala-lan/Wiks-folkhogskola/Kurser/2019ht/grundutbildning-till-kontakttolk - krävs bl.a godkänt betyg i svenska som andraspråk 2.

    Allmänt sett, så behöver man ha mycket goda kunskaper i alla de språken som man tolkar emellan; Om man tolkar till och/eller från svenska, rekommenderar jag att försöka lära sig så mycket svenska som möjligt och skaffa sig godkända betyg i både SAS 2 och 3, även om just "den utbildningen du ska söka till" kanske inte nödvändigtvis kräver det.