Rebecka
    Hej! Jag vill söka in till sjuksköterkseprogrammet till hösten. Jag gick vård och omsorgsprogrammet i gymnasiet där jag gick ut 2014. Jag har snart 2 års erfarenhet efter att ha jobbat som undersköterska på ett sjukhus. Kan jag ha hjälp av min arbetserfarenhet när jag söker in till sjuksköterska? Isåfall hur går jag till väga för att få det som en merit?
    • : Är du behörig för att börja på sjuksköterskeprogrammet? Du blir endast direkt behörig från Naturvetenskapsprogrammet/Naturvetenskap eller Naturvetenskapsprogrammet/Natur & Samhälle. Annars kan du komplettera, men du kanske har läst utökat?
    • Peter : Bra kommentar, Max! Det är viktigt att vara behörig. Jag ska nu skriva svar på frågan.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rebecka!

    som Max skriver i sin kommentar - är du behörig? Har du grundläggande behörighet? Har du särskild behörighet?

    Har du godkända betyg i Svenska eller svenska som andraspråk 3 och engelska 6? om du har de betygen, och examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, har du Grundläggande behörighet till högskola.

    För sjuksköterska krävs det för Särskild behörighet (som du också måste ha) - följande godkända betyg: Matematik 2a, Samhällskunskap 1a2 och Naturkunskap 2.

    För Naturkunskap 2 finns det så kallade "ersättningsmöjligheter" och en av dem är: godkända betyg i Naturkunskap 1a1 , Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor - som du i så fall måste ha godkända betyg i (samtliga kurser) + Examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet.

    Om du är behörig, sök till så många olika Sjuksköterskeutbildningar (på olika orter) som du kan.

    Ang. få "merit" för arbetslivserfarenhet så är det endast om högskola erbjuder möjlighet till Alternativ antagning (och det är varje högskola/universitet som inför varje antagningsomgång bestämmer det) - som du kan åberopa den relevanta arbetslivserfarenheten.

    Däremot är arbetslivserfarenhet en stor merit och ofta även ett krav på yrkeshögskola. Där kan du utbilda dig till Specialistundersköterska. Du behöver inte grundläggande behörighet till högskolestudier, när du söker till yrkeshögskola. Se vad yrkeshögskola kan erbjuda på www.yhguiden.se  och här >>>  är snabblänk till en plats på yhguiden där du ser direkt vilka YH till Specialistundersköterska som finns att söka nu.

    Mvh

    Peter Syv