Amin
    Hej!

    Min riktiga svenskalärare har fått för sig att jag måste bli bedömd behovet av SVA i november. Nu har ungefär en termin gått och hon vill se ifall jag ska fortsätta på SVA eller gå över till den vanliga svenskan.

    Kan hon byta en pågående kurs för mig? Jag har gått på SVA sedan augusti och har en termins underlag för SVA-kursen. Jag känner att det skulle vara olägligt att byta till vanlig svenska då jag endast i princip endast har en termin kvar av läsåret. Jag vill stanna i SVA.

    Vad tycker ni?

    Tack på förhand.
    • Milla : Du behöver inte byta kurs under läsåret och du kan även fortsätta läsa SAS 2 och 3 och inte ska behöva läsa svenska 2 och 3. Det kanske finns någon speciell anledning till varför lärare föreslår att du ska byta kurs. jag kan tänka mig att läraren kanske tycker att du är för duktig och skulle även klara "svenska för svenskar", dvs för de som har svenska som modersmål. Men även då har du rätt att läsa SAS och ska inte behöva byta om du inte själv vill. Du kan visa våra svar till läraren. Om ni inte kommer överens med läraren, är det till rektor på ditt program som du kan vända dig. Det finns, enIigt Skolverket, inga oklarheter i den här frågan, utan du har rätt att bestämma vilka språkkurser i svenska som passar dig bäst - svenska eLLer SAS - pga du har ett annat modersmål än svenska.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    4 kap i gymnasieförordningen §.11 - står det att om en eIev har ett annat modersmåI än svenska, har eleven rätt att välja Iäsa "Svenska som andraspråk" i stället för svenska och i så fall även har rätt att läsa "vanlig svenska" som kurser inom Individuellt val. Frågan i så fall är om du har svenska som modersmål eller ett annat språk? Om du har ett annat modersmål än svenska, har du rätt att läsa SAS, svenska som andraspråk. Så säger Gymnasieförordningen.

    Liselotte

    Då kommer vi till den inressanta frågan - hur vet man vilket modersmål du har?

    Den sedvanliga definitionen är att om en elev pratar ett annat språk än svenska dagIigen hemma och om minst en av föräldrarna är född utanför sverige, då har eleven ett annat modersmål. Uppfyller du de kriterier? Då kan du hävda att du har ett annat modersmål och har med det rätt att stanna i kursen SAS, svenska som andraspråk. Det är i alla fall den tolkningen som Skolverket gör.

    Skolverket svarar i den frågan /som vi fick förut och undersökte saken noga/ att i fall du inte får stanna i Senska som andraspråk - att du har rätt att anmäla det tiII SkoIinspektionen.

    Du får gärna visa mitt svar till din svenskaläraren. Hen får också gärna själv kontakta oss om hen viII.

    liselotte syv :)

    • : Hej! Tack för svar och jag ber om förlåtelse för att inte ha angivit vilket modersmål jag har. Ja jag har ett andraspråk, persiska, som jag talar hemma. Mina föräldrar är båda från Iran.
    • Liselotte : I så fall uppfyller du kravet på att ha ett Annat Modersmål än svenska och du har sjäIv rätt att bestämma om du viII Iäsa SAS eIIer vanIig svenska. :)