Julia
    Hej!
    Jag ska precis söka ma4, ma5 och fy2 på komvux, för att kunna söka in till en teknisk utbildning på universitetet. Anledningen till att jag vill läsa ma5 är för att få meritpoängen så att mitt betygssnitt blir högre, samt lite mer mattekompetens. Men när jag pratade med en SYV på komvux om detta sa hon att läser man en kurs som normalt på gymnasiet ger meritpoäng, t.ex ma5, så får man inte meritpoängen om man läser den kursen på komvux? Pga de bidrar inte till konkurrens utan bara till att man ska få en behörighet?
    Stämmer detta?
    Jag som då har 1,5 meritpoäng från gymnasiet kan alltså inte få fulla 2,5?
    Därför i poängsyfte så lönar det sig inte att läsa ma5 på komvux?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    det finns viss skillnad men inte på det sättet som du beskriver i din fråga.
    Du får 1.0 meritpoäng för matte 5 om matte 4 krävs för behörighet till din högskoleutbildning.
    ****
    Skillnaden skulle vara om du redan på dina gymnasiala betyg var behörig, dvs hade i examensbeviset från gymnasiet även godkända betyg i matte 4 och fyisk 2, då skulle du prövas med meritvärde uträknat på examensbeviset i BI, direktgruppen, och samtidigt kunde prövas i BII, kompletteringsgruppen med högre meritvärde där meritpoäng för matte 5, som du läste på komvux, var inräknad.
    Men i ditt fall - då du på ditt examensbevis från gymnasiet inte är behörig (du saknar Särskild behörighet) kommer du prövas Endast i BII, kompletteringsgruppen och då inklusive meritpoängen för godkänt betyg i matte 5, om du får godkänt betyg i den kursen - i slutet av en komvux kurs eller genom en prövning.

    Så, meritpoängen för matte 5 får du (under villkor att du får godkänt betyg i den kursen + att du sedan innan ej har mer än 1,5 i merit). Detta för att 2,5 i merit är max. Och ingen kan uppnå högre meritpoäng än 2.5.

    Dock kan jag inte garantera att du kommer in på en komvux kurs - matte 5. Detta för att de kanske inte ens har för avsikt att erbjuda den kursen. Saken är att matte 5 krävs idag inte för Behörighet till någon svensk akademisk utbildning; alltså, man blir behörig utan den kursen.
    Komvux har begränsade resurser och måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund.

    Även om matte 5 finns att söka på din komvux, så kan det tyvärr vara så att du får svar PLATSBRIST; de tar i så fall in sökande som läser mot Examensbevis (eller mot ett "gammalt" Slutbetyg) - förklaringen: de som idag inte har examensbevis (eller slutbetyg) måste uppnå en viss "volum" i sina godkända kurser och måste läsa "någon kurs" ändå, så varför inte Matte 5, om de så önskar.
    Du, däremot, behöver egentligen inte läsa matte 5. Du blir BEHÖRIG även utan den. Att konkurrera om plats på högskoleutbildning kan man med resultatet av högskoleprovet, anses det.

    Sammanfattning
    Sök matte 5 också. Hoppas du kommer in. Om du får godkänt betyg på prövningen i matte 5, får du exakt samma fördel (samma antal meritpoäng som om du läste kursen och fick betyg i slutet av en läst kurs). Gör högskoleprovet så många ggr du kan.

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för svar, jag kan därför välja att läsa ma4 + ma5 som jag inte läst på gymnasiet, och ändå få meritpoängen för ma5? även om mina tidigare meritpoäng är från gymnasiet och inte komvux (som ma5 kommer läsas från)? det spelar alltså ingen roll om vart mina tidigare merit kommer ifrån, eftersom att jag bara fått 1,5 tidigare? och om jag då får godkänt i ma5 på komvux, så får jag meriten och uppnår 2,5 och därmed ett högre betygssnitt? det lät på studievägledaren från komvux att jag ej får välja ma5 i syfte av att jag vill ha meriten och därför inte kommer få meritpoängen även om jag läser ma5.
    • Anna : Betygssnittet heter JÄMFÖRELSETAL. Till Jämförelsetalet plussar man på Meritpoängen och får fram Meritvärde. Det är med Meritvärdet man konkurrera om plats på högskola/univeristet i Sverige.
    • Anna : Du får visa mitt svar till SYV-en som du pratade med. Om hen inte håller med mig, får hen höra av sig, om hen vill. Det är inte SYV på komvux som bestämmer utan Antagning.se och du kan därför läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/
    • : Oj, jag såg inte hela ditt svar, bara halva. Såg hela nu, tack för hjälpen :)
    • Anna :

      Vad SYV-en på komvux menade är kanske att du "inte får läsa matte 5" för att syftet med det blir att du vill "komma åt högre meritvärde genom större antal meritpoäng" och komvux i din kommun har kanske inte resurser för det - läs en möjlig förklaring i mitt svar, ovan. SÖKA kurser på komvux kan alla göra. Men plats på dem kan inte garanteras på förhand på andra kurser än på Grundskolenivå.

    • :

      Jo det kan vara så, hon pratade om att de ej får lägga resurser på kurser som läses endast i konkurrenssyfte. Men då la hon också till att jag därför inte får meritpoängen om kursen läses på komvux

    • Anna : Du får meritpoängen även om kursen lästes på komvux. Men det kommer inte spela någon roll om komvux ej vill ge dig plats på Matte 5. Att förbereda sig på egen hand och hitta var man kan göra prövning + betala 500 kr för varje prövningsförsök - kan vara rätt så jobbigt. Det finns ju inte heller någon garanti på att få godkänt betyg. Vad är snitt på dina betyg från gymnasiet, exklusive GA (betyg i Gymnasiearbete räknas inte in)?
    • :

      Från gymnasiet hade jag bara ett studiebevis, eftersom att jag bara läste 2000p, läste resten av poängen på komvux. Har 15,09, min plan är att läsa så att jag har ett naturvetenskapligt examensbevis, samt göra prövningar på kurser som ma1c 2c och 3c som jag läste på gymnasiet. Långsiktiga planen är alltså att höja hela jämförelsetalet, och meritpoängen från ma5 skulle ju självklart hjälpa.

    • Anna : Om du har jämförelsetal på ca 15.0 innan du får betyg i matte 5 och får E betyg i matte 5 blir den totala höjningen + 0.8 (detta för att E betyg i en 100p.kurs sänker jämförelsetal med ca -0.2 och sedan lägger man på, plussar på, + 1.0). Om du därermot får A betyg i matte 5, blir det totala höjningen + 1.2 (detta för att jämförelsetal höjs med ca 0.2 och sedan + 1.0 i merit).
    • Anna : Om du idag inte har examensbevis, behöver du ändå "för volumens skull" läsa fler kurser, så varför i så fall inte även matte 5? Läs matte 4 först; se vad du får för betyg och hur svårt det blir. Sedan kan du kanske göra prövningar i Matematik 1a, 2a och 3b - Det går bra att ta in matte 1a betyg i examensbeviset, även från Naturvet.programmet. Det är möjligt att du behöver just matte 2c och 3c betyg - in i examensbevis, men just på nivå ett går det bra att ta in vilken kurs som helst. om du idag ex. har C betyg i matte 1c och får A betyg i matte 1a, höjer du ditt jämförelsetal med 0.2. Du kan kanske göra prövningar i ännu fler kurser och på så sätt kan slippa få betyg i matte 5, om din komvux inte vill ta in dig på matte 5.
    Läs alla kommentarer