Emilia

    Hej! Jag läser just nu Franska 3, jag har inte läst steg 3 innan så jag kommer få 0,5 meritpoäng för den. Min fråga: Höjer jag min slutliga merit ännu mer om jag får tex A eller B jämfört med om jag skulle få ett E? Jag vill söka in till hösten och försöker ta reda på vad min slutgiltiga meritpoäng blir efter mina prövningar. Hoppas ni förstår min fråga! Mvh Emilia

    • Mikael : Har du slutbetyg eller examensbevis? det är olika regler.
    • :

      Jag har gått ut gymnasiet och efter det gjort prövningar för att höja min merit för att komma in på det program jag vill på universitetet.
      Jo jag kommer givetsvis göra det bästa jag kan men jag ville veta om det höjer meriten mer än 0,5 beroende på hur högt betyg jag får.
      Jag försöker nämligen räkna ut min slutliga poäng för att kunna jämföra med förra årets antagning.

    • Mikael : Eftersom du inte svarar om du har Examensbevis eller Slutbetyg, går det inte att svara på din fråga. Om du har examensbevis, då räknas in betyget i en kurs som du kompletterar med och som ger dig meritpoäng, även in i ditt jämförelsetal - på så sätt kan du få högre än + 0.5 höjning eller lägre (höjningen kan ligga på mellan + 0.1 och + 0.9). Men om du har ett Slutbetyg, då får du endast + 0.5 för att betyget i kursen räknas inte in i ditt jämförelsetal.
    • : Jag trodde det framgick att det var slutbetyg från gymnasiet jag pratade om. Okej så då gör det helt enkelt ingen skillnad om det är ett E eller ett A. Tack för svar!
    • Anna : Det vi vet om dig och din fråga - är endast vad som står i din fråga (vilken text du har skrivit). Vi vet inget annat om din situation än exakt det som du har skrivit i din fråga. Om du har Slutbetyg och inte Examensbevis, då får du endast meritpoäng och betyget räknas inte in i ditt jämförelsetal, men det finns ändå ingen anledning att inte göra sitt bästa och få så högt betyg som du kan få! Lycka till med dina studier!
    • : Tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,

    reglerna är olika - har du Slutbetyg eller Examensbevis?
    I vilket fall finns det ingen anledning att inte göra sitt bästa och försöka få så högt betyg du kan!
    Hälsningar
    Mikael