Maja
    Hej!

    Jag tog studenten i år och har planerat att ta ett sabbatsår för att sedan plugga vidare till fastighetsmäklare.
    På Malmö Universitet kan man läsa Fastighetsförmedling i tre år som ger en "Kandidatexamen med huvudområde Fastighetsvetenskap - inriktning mot Fastighetsförmedling".

    På Halmstad Högskola kan jag läsa 120 hp fristående kurser för att sedan få ett "samlat kursbevis", men jag kan då registrera mig hos Fastighetsmäklarinspektionen då det enbart krävs 120 hp samt tio veckors praktik för att kunna registreras som fastighetsmäklare.

    Är något alternativ "bättre" än det andra? Malmö Universitet drar mig på det sättet att man får ut en examen, samtidigt drar Halmstad Högskola mig då jag "sparar" ett års plugg och har möjlighet att komma ut i arbetslivet ett år tidigare. Är den ena skolan mer eftertraktad än den andra? "Sticker" det i arbetsgivares ögon att du enbart har ett samlat kursbevis eller föredras det att ha en legitim examen?

    MVH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    jag tänker på 10veckors praktik - vad händer om det blir svårt att hitta en praktikplats?

    3-årig utbildning ger mer kunskap men det är, å andra sidan, bra att komma ut i arbetslivet tidigare.

    Jag tänker också på Bostadssituation. Har du möjlighet att få bostad under studietiden både i Malmö och i Halmstad - eller kan du pendla till båda orter?
    Jag skulle kanske i första hand söka till det 3-åriga programmet, och i andra hand - till det andra alternativet.

    Hälsningar
    Mikael