Matilda
    Hej! Jag går 2året på handelsprogrammet vi har otroligt mycket praktik och jag förstår att det är lärorikt och bra att få in foten på ett ställe men jag vill inte jobba i en butik utan jag vill plugga vidare och bli någonting annat inom handels. Jag känner då nu att min apl är oerhört onödig, att jag gör samma butiks jobb varenda dag och något som jag inte vill jobba med sedan.

    Kan man ha sin apl inom något annat område inom handels? Eller är det just butik som gäller? För så verkar det på mina lärare. Som jag känner nu vill jag nästan byta linje just pågrund av apl.

    Jobb jag kan tänka mig är tillexempel fastighets mäklare, inköpare,marknadskommunikatör, digital marknadsförare,resande säljare, reception av något slag, team jobb. Och i framtiden ledare kanske för projekt, entreprenör eller dyl. E commerce manager låter väldigt kul men somsagt är jag bara 17 år och har aldrig sett detta jobb i verkligheten utan har bara läst mig till vad jag tror jag kan tycka är kul.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    du kan komma med Förslag till dina lärare ang. vilken APL-plats du önskar ha i stället. Svårigheter är i att den arbetsplats där du vill vara på APL måste uppfylla ett antal krav. För det första, så måste arbetsplatsen vara villig att ta emot praktikanter, över huvudet taget (och eftersom det är frivilligt att ta emot praktikanter, går det inte att tvinga en arbetsplats att ta emot... vill de inte - då vill de inte. :(...). Sedan om arbetsplatsen är villig att ta emot en praktikant, måste det finnas en passande handledare, som har rätt utbildning i grunden och som har genomgått handledarutbildning och många arbetsplatser saknar sådana anställda. Sedan tillkommer det också att dina lärare på gymnasiet måste kunna relativt lätt ta sig in till din arbetsplats för att göra besök och att det måste vara lätt att ha samarbete mellan skola och APL-arbetsplatsen... och ännu en viktig faktor är att arbetsuppgifter du gör på en APL-plats måste "rymmas inom de bedömningskriterier" som finns för just den gymnasiekursen, som du ska ha betyg i.
    Du läser mot Examensbevis. Det ställs krav på att vissa kurser måste du ha godkända betyg i, rätt många kurser, faktiskt. Och varje kurs har tydliga kunskapsmål och betygskriterier. För att kunna betygsätta dig på varje kurs, måste dina lärare ha en rimlig chans att skaffa sig en uppfattning vad du har lärt dig på APL och hur det förhåller sig till kunskapsmålen och betygskriterier.
    Jag förstår att du vill bekanta dig med andra typer av jobb inom handel och det är jättebra!
    Tyvärr kan det bli rätt svårt.
    Jag säger inte att du ej kan byta APL-plats. jag säger att det är en fråga som du och dina lärare måste diskutera sinsemellan...
    Det är mycket jobb för din skola att leta fram och inleda ett samarbete med ännu en ny APL-plats. Återigen säger jag inte att det är omöjligt. Det är ibland väldigt mycket Slump-och-Tur /eller tyvärr otur/ som spelar med...
    Din gymnasieskola har en skyldighet att ge dig möjlighet att läsa de kurser /och i vissa av dem ingår APL/, som på sikt ger möjlighet att uppnå kraven för Examensbevis. Tyvärr är inte gymnasieskolans skyldighet att se till att alla elever får en APL plats som de ösnkar sig. En "fara" i att gå dig tillmötes och anstränga sig jättemycket för att hitta en APL-plats som du önskar är också att i så fall borde varje elev kunna önska olika APL-platser (om du får, varför får inte alla andra elever på din skola i så fall? :) ... rättviseaspekt, alltså) ... och att variera APL-platserna och anpassa dem till varje elevs önskemål (och elevernas önskemål ändras också: det som är kul idag, kanske blir tråkigt imorgon...), har inte gymnasieskolorna resurser till, tyvärr.
    Jag är rädd att du får Nej som svar på din fråga, om du väcker den på din gymnasieskola. Men jag tycker du bör ställa frågan i alla fall, om du känner starkt för det och det kan, om du har tur, leda till att du kanske får en annan APL-plats.
    Jag kan inte lova dig någonting. Jag vill bara förklara hur det brukar vara och vilka är elevens rättigheter. Elever får givetvis önska precis vad som helst, men om det sedan kan omsättas i praktiken eller inte - är "en annan fråga", som vi här på Fråga SYV tyvärr ej kan svara på.

    Din fråga måste du ställa på din gymnasieskola.
    Du har rätt att försöka byta till andra gymnasieskolor, till samma utbildning - eller söka om till åk1 till en annan utbildning.
    I "grund och botten" är det också så att gymnasiet är det "frivilligt" att läsa på. Tanken är att man kan få jobb även utan gymnasial utbildning. Det är inte lätt och antal jobb man kan få är myckt beränsat, men man kan få höra "passar inte det att läsa på gymnasiet, gör det i så fall inte"... det är Grundskola som är obligatorisk, ej gymnasiet. Detta skriver jag för att förklara varför en gymnasieelev ej kan kräva att stora anpassningar görs utifrån elevens önskemål.
    Man kan också svara så här: det är bra att träna på att "stå ut" med tråkiga arbetsuppgifter (som finns i så gott som alla jobb) och att lära sig hitta "arbetsglädje" även när det tar emot. Det är en del i processen att bli vuxen, att kunna acceptera att det ej kan vara roligt på jobbet precis varje dag hela dagar... men sedan förstår jag ju givetvis att det finns gränser för vad man kan och inte kan stå ut med. Och de gränserna går på olika ställer för varje person.

    Sammanfattning
    Prata med dina lärare, förklara att du önskar en annan APL plats. Om de svarar "absolut inte, kommer inte på frågan" - då har du ett val att försöka stå ut eller byta till en annan skola och/eller annat program. Men förhoppningsvis får du svar att din skola ska försöka se till att hitta en annan APL plats för dig.

    Vänliga hälsningar och LYCKA TILL!

    Julia syv

    • : Tack så jätte mycket för ditt svar, jag och min mamma har nu kollat på olika ställen och tänkte att jag ska prata med syven på vår skola oxå så kanske hon har några förslag och sedan ta det till mina lärare. Nu har jag mer förståelse, vi får välja våra platser på min skola men som jag förstått det och som mina lärare framställt det har det bara vart butiks platser men nu har jag ju insett att det inte är
    • : Något för mig helt enkelt! Men som du säger så får jag annars försöka stå ut eller prata med syven om det går att göra en lösning.
    • Julia : Vi hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Lycka till!