Gäst
    Hej
    En elev som går i åk 3 i gymnasiet vill söka till sjuksköterskeprogrmamet och där krävs Naturkunskap 2. Utökade kurser (gå ut med 2600 istället för 2500) ska ju bestämmas på förhand.

    Finns det en möjlighet för eleven att göra prövning på kursen trots allt? I hopp om att kanske klara kursen och slippa göra kursen på komvux i höst och få söka ett år senare.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    du skriver tyvärr inte på vilket gymnasieprogram eleven går. Det är viktigt att veta för att i fall eleven går på Naturbruksprogrammet eller på Vård- och omsorgsprogrammet, finns det Ersättningsmöjligheter, dvs man kan bli behörig vad det gäller Naturkunskap 2 genom andra kurser.

    Om eleven går på naturvetenskapsprogrammet och har godkända betyg i kemi1, fysik1a och biologi 1 - behöver inte eleven heller ha betyg i naturkunskap 2, för att de tre betygen ersätter betyget i nk2.

    Om eleven går på teknikprogrammet, så kanske hen ändå läste biologi 1, trots att det inte är en obligatorisk kurs och kan i så fall slippa läsa nk2 /samma som ovan/.

    Men om eleven läser på ngt. annat program än de ovan nämnda, då måste eleven få godkänt betyg i nk2.

    Du frågar om eleven kan göra prövning. Eleven har rätt att göra prövning på sin gymnasieskola om kursen är inskriven i elevens individuella studieplan.

    Om elevens gymnasieskola skriver in den kursen i studieplanen, har eleven i så fall rätt att göra prövning och få in betyget från prövningen i sitt examensbevis.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte