Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lamis,
    i Sverige kan man bli advokat - på sikt - det är en lång väg att gå... med Grundutbildning från juristprogrammet på högskolenivå.

    På gymnasiet behöver man inte läsa juridiska kurser. Du kan ta examensbevis från komvux från ett valfritt program men du måste få Grundläggande behörighet till högskolestudier + godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b.

    Det kan på komvux gå att läsa juridiska kurser /kanske/ - beror på vad komvux i just din kommun kan erbjuda, men det är inte obligatoriskt. Varför det kan vara bra att läsa juridik redan på gymnasiet? jo, för att testa på - och komma fram om juridik är ngt. för just dig, eller om du vill satsa på ngt. annat.

    Kika gärna på yrken inom juridik - framtid.se/yrken/juridik

    Hälsningar
    Peter SYV