Hiven
    Hej!
    jag var jätte ledsen idag för att min lärare sa att du fick inte godkänd i matte, på den här åren flyttat jag 3 gånger och det var svårt för mig att byte skolan varje gång och lära känna kompisar och läraren jag har godkänd på alla ämnen jag har bara matte som är kvar jag hoppar av mitt hjärta att finns sommar skolan i min kommun, jag vill inte gå i samma skolan nästa år bara för matte.
    min fråga är vet ni om Kristinehamn har sommar skolan om det finns inte får jag går i annan kommun?
    • : Vilken kurs i matte är det? Är det matematik 1 på gymnasiet som du får F i? vilket program läser du?
    • SYV-besökare : Du kan vända dig till skolförvaltningens kvalitetsstrateg Catarina Kristhammar. [email protected] Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hiven,

    hittar inte info på Internet om sommarskolan i Kristinehamn... det betyder dock inte att det garanterat inte finns. Svårt att hitta info om den...Det finns Obligatoriska lovskolor för elever i åk8 och 9, se info på Skolverkets hemsida. :( Fråga på den skolan där du läser. Eftersom det gäller matten, fråga din mattelärare i första hand.

    Om sommarskola erbjuds, kan det vara "riktade insatser" mot "vissa årskurser och i vissa ämnen" och sedan kan det vara så att det är Lärare som anmäler eleverna, inte eleverna själva eller elevernas vårdnadshavare.

    Exemple på när info finns på kommunens hemsida - se nedan... dock är info knapphändig: det står inte hur man ska anmäla sig - om det är lärare som anmäler eller eleverna själva..

    www.kristianstad.se finns det följande info:

    Lovskola på sommarlovet

    Sommaren 2018 erbjuder barn- och utbildningsförvaltningen (i Kristianstad) sommarskola för elever i årskurs 8 som riskerar att inte nå målen och för elever som slutfört årskurs 9 och som inte är behöriga till ett nationellt program i gymnasieskolan.

    Sommarskolan börjar direkt efter skolavslutningen och pågår i nio dagar, det vill säga mellan den 18 och 29 juni.

    Undervisningen sker av behöriga och legitimerade lärare och handledaren är en extra resurs.

    OBS! info ovan - gäller KRISTIANSTAD, ej Kristinehamn.

    Hej igen,
    vi fick nu svar från Kvalitetsstrateg på Skolförvaltningen i Kristinehamns kommun. Hon skriver om hur Kristinehamns kommun organiserat lovskola: de har ingen information om det på nätet.

            "Elever, i årskurs 8 och 9, som efter avslutad hösttermin inte var behöriga att söka nationellt program på gymnasiet erbjöds att söka lovskola omfattande 50 timmar. Lovskolan har förlagts till sportlov, påsklov och sommarlov utifrån följande fördelning:
    Sportlov 10 timmar
    Påsklov 10 timmar
    Sommarlov 30 timmar
    Utifrån hur vår kommun organiserat lovskolan så kan inte elever hoppa på lovskolan i efterhand eftersom de då inte garanteras de 50 timmarna.
     Med vänliga hälsningar"

    I "..." har jag klistrat in ordagrant hur svar från Kristianstads kommun lyder. Om vi får mer info - återkommer vi genast.
    mvh
    Julia syv