nkjl

    Hej

    jag är 17 år gammal,jag är en ensamkommande. Jag intresserad av teknik programmet i en skolan som är lång bort från mig . jag kan inte pendlar varje dag ju det tar lång tid. jag pratade med min vårdnadshavare men hon säger du måste betalar allt själv. kan jag flyttar mig till skolans kommun ?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    det är en fråga som en studie- och yrkesvägledare kan inte (vågar inte) svara på. Detta på grund av att vi inte har tillräcklig information om din situation och på grund av att studie- och yrkesvägldare är inte jurist. Här finns det många "underfrågor". T.ex du skriver att din vårdnadshavare säger att "du måse betala allt själv" - och av vilka pengar, menar hon? Har du råd?

    Du är ensamkommande, men vi vet inte vilket uppehållstillstånd du har. Har du tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd? eller är du redan svensk medborgare? i vilket land är du merborgare? alla de frågorna kan vara mycket viktiga - när man pratar om dina rättigheter. Du behöver inte svara på alla de frågorna i ett öppet forum som detta, för att studie- och yrkesvägledare är inte jurist med specialkunskaper i asylrätt... Det är för svåra frågor som SYV ej har kompetens att svara på.

    Studie- och yrkesvägledare kan berätta för dig vilka utbildningar som finns och vilka yrken de leder till. Men vilka rättigheter du har i frågor om boende, pengar och vem som tar "ansvar" för dig - är det frågor som SYV ej har kompetens att svara på. Sedan kan det vara mycket viktigt att veta när du fyller 18 år. Då blir du MYNDIG. Då behöver du inte fråga din vårdnadshavare om lov - att flytta till exempel, men då kommer nästa fråga: om din inkomst? Varifrån ska pengarna komma?

    Om vi jämför med en elev som är född i Sverige och som bor hemma med sina föräldrar... Om en sådan elev vill läsa på gymnasiet på annan ort, måste föräldrarna godkänna det. Gör de inte det, kan inte eleven flytta. Punkt och slut. Detta gäller fram tills eleven fyller 18 år. Sedan får hen flytta om hen vill - men då är frågorna många: hur hittar man bostad? hur ska man ha råd med bostaden? Om en ung människa ej jobbar eller på annat sätt har "egen inkomst" - bli de frågorna mycket svåra att besvara.
    I praktiken blir till i 99% av fallen så att föräldrar/vårdnadshavare antingen förbjuder att flytta och så får eleven gå på en skola nära hemmet; eller så hjälper de till allt de kan, både ekonomiskt eller på alla andra sätt: letar bostad, bidrar med försörjning och fixar allt annat runt om.

    I ditt fall, när du inte har föräldrar när dig, är det din vårdnadshavare som bestämmer fram tills du fyller 18 år. Sedan får du bestämma själv, men kommer du att ha råd att bestämma, undrar jag? Jag vet inte vilken inkomst du har och vad är villkor för din inkomst - vad måste du prestera för att få den inkomst som du idag har? De som betalar ut pengarna till dig, det är de som bestämmer villkor. Uppfyller du inte villkor, får du inga pengar. Hur ska du i så fall försörja dig?

    Det är mycket möjligt att jag inte alls vet "vad jag pratar om", därför att "ensamkommande" kan betyda väldigt många olika situationer... att du inte har dina föräldrar med dig, det förstår jag. Men annars? Frågor om Uppehållstillstånd, Inkomst och Bostad är mycket viktiga, men Studie- och yrkesvägledare som inte känner dig och din situation /över huvudet taget/ har ingen möjlighet att svara på de frågorna. Skulle t.ex jag kontakta folk som jag tror skulle kunna ge tips och råd om din situation, blir första fråga - uppge elevens PERSONNUMMER. Och jag kan inte ditt personnummer; jag vet inte ens om du har personnummer...

    Det som fråga SYV absolut - tyvärr! - inte kan hjäpa till med är bland annat: hitta bostad, påverka frågor som rör uppehållstillstånd eller inkomst.

    Vissa gymnasieskolor har någon typ av elevboende. Folkhögskolorna >>> (ofta utanför stora städer) har ofta Internat, där man kan bo. Du kan kanske söka till folkhögskolorna? Man måste, som regel, vara 18 år för att kunna börja läsa på en folkhögskola, men om du fyller 18 år under samma termin som du börjar läsa på en folkhögskola, brukar det vara OK att börja redan innan man fyllde 18 år.
    Folkhögskolorna har inte "gymnasieprogram" på samma sätt som gymnasieskolorna, men det kan gå att läsa samma kurser som exempelvis ingår i Teknikprogrammet.

    Även andra lösningar kan finnas, till exempel kan din kommun (där du är folkbokförd) köpa plats för dig på Komvux eller distanskurser... dock är det inte så att du kan kräva det, utan du kan önska det. Ibland går det och ibland - tyvärr, inte.

    Sammanfattning
    Vi som svarar på frågorna på Fråga SYV kan ge information om vilka utbildningar som finns i Sverige idag; vi kan hjälpa till jämföra de utbildningar med varandra; vi kan ge information om de yrken vi känner till - se www.framtid.se med tusentals yrkespresentationer som visas på sajten; men vi kan inte svara på frågor om vilka rättigheter en endamkommande minderårig elev har (för det måste man känna din situation i detalj och helst också ha juridiska kunskaper). Vi måste därför hänvisa din fråga till "någon annan". Dock vet jag inte riktigt vem "någon annan" i detta fallet är. Din vårdnadshavare borde ha information om vilka rättigheter du har.

    Med förhoppning om att du får den hjälp du behöver - någonannanstans (suck! ).
    Studie- och yrkesvägledare