Wilma

    Hej! Jag heter Wilma och har en fråga angående förhöjda komvuxbetyg. Jag gick ut gymnasiet med A-B i alla ämnen förutom 3 ämnen från första ring, och jag är nu intresserad att höja dom betygen med hjälp av så kallad prövning på komvux. Efter det vill jag söka in till olika universitet i London. Min fråga är, hur kommer mina förhöjda betyg i dessa enstaka ämnen framställas? Kommer dem ersätta mina gamla betyg och ses som mina officiella betyg, eller kommer det vara separata handlingar när jag skickar in mina gymnasiebetyg till dem?(inklusive förhöjda) Mvh Wilma

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma!

    Om du har Examensbevis, kommer inget att ändras i examenseviset. Prövningar ger betyg från prövningar på "separata papper". Men i de fall man ännu inte fått examensbevis, kan man ta in de betygen (från prövningar) in i examensbeviset från komvux.

    Men om du på gymnasiet fick Examensbevis, kommer du i så fall skicka - när du söker eftergymnasiala utbildningar - både Examensbviset och betyg från prövningar /separat/.

    Det är allmän accepterat att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det högre betyg som gäller. Men vilka bedömningar som olika universitet utomlands gör, kan inte vi redogöra för. Det är en fråga som du måste ställa direkt till de universiteten.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Amanda SYV

    Hejsan Wilma,

    Dina kompletterade betyg kommer du visa upp som separata dokument. Du kommer alltså skicka in dina slutbetyg/examensbevis från gymnasiet och dina kompletterande dokument. Det behöver inte vara negativt att söka in med kompletterande betyg. Det visar istället att du kämpar hårt för att nå dina mål och har viljan att bli bättre. :)

    Med vänliga hälsningar

    Amanda på STS Study Abroad

    https://www.sts-studyabroad.com/sv/