Tilde
    Sitter och försöker förstå mig på meritpoäng. Vad jag läst och kommit fram till verkar det som att man endast får meritpoäng om man har läst en HÖGRE kurs än vad behörighetskravet är på den utbildning man vill läsa. Stämmer eller hur?
    Ex: Vill läsa socionomprogrammet och den särskilda behörigheten är Matematik 2(Matte B) och Samhällskunskap 1(Sam.A) Och jag har betyg i just dom. Hur ska jag göra för att maxa meritpoängen då?
    • Anna : Har du Slutbetyg eller Examensbevis?
    • Mikael : Du kan också ta dina betyg till syv på komvux så kan ni tillsammans kika på dem - och syv på komvux, om hen inte själv vet, kan söka experthjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde,

    meritpoängen... - krångliga regler; Man måste börja med att det är delvis Olika regler för dem som har Slutbetyg /gick gymnasiet år 2013 eller tidigare/ och Examensbevis /gick gymnasiet år 2014 eller senare/. På komvux kan man fortfarande få Slutbetyg. Dock är Examensbevis - standard även på komvux.

    Så, en viktig fråga är Om du har Slutbetyg eller Examensbevis?
    och nästa fråga är om du redan har några meritpoäng, vet du det?

    Max i merit är 2.5; ingen kan få mer.
    Om du inte redan har max i merit, då får du 0.5 för godkänt betyg i matematik 3. Ännu 0.5 i merit kan du få för godkänt betyg i matte 4.
    Du kan få 1.0 i merit för eng 7. du kan också få 1,5 i merit för godkända betyg i moderna språ 3 och 4.

    Om du har Slutbetyg från år 2010 eller senare - och har godkänt betyg i Engelska B, borde du få 0.5 i merit.
    Och godkänt betyg i moderna språk, steg 3 - borde också ge dig 0.5 i merit.

    Så nu borde ha - 1.0 i merit, för eng B och Mod.språk steg 3.

    Sedan OM DU HAR GODKÄNDA BETYG I NÅGON AV FÖLJANDE KURSER:

    får du också meritpoäng för dem. Har du det?
    Om du har godkända betyg i någon av kurser ovan, uppge i vilken/vilka.
    Om du inte har godkända betyg i någon av kurserna ovan, då ser det ut som du idag endast har 1.0 i merit och i så fall finns det utrymme att tjäna ännu upp till 1,5 i merit. Detta kan du göra genom att få godkända betyg i matematik 3 (kommer att ge dig 0,5 i merit) och moderna språk 4 (kommer att ge dig 1.0 i merit).
    Om du får godkänt betyg i engelska 7, får du 0,5 i merit (för att du redan har 0.5 för eng 6 och max inom engelska är 1.0).