sara
    Hej!
    Tänkte plugga upp några ämnen på komvux, men är förvirrad.
    Vad är det för skillnader på fysik 1a, fysik 1b och fysik 1b2?

    Det som jag ser att fysik 1a ger 150 poäng, fysik 1b ger 100 poäng och fysik 1b2 ger 50 poäng?

    Följdfråga: Spelar det någon roll vilken av dessa jag läser om jag vill plugga fysik 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Ja, det inte helt lätt att förstå sig på alla de kurser och delkurser i den nya betygssystemet, och det är många som ställer liknande frågor till oss.

    Jag ska förklara och förhoppningsvis blir det helt klart för dig sen. :)

    Fysik 1b1 + Fysik 1b2 = Fysik 1a, dvs de andra två kurser är "delkurser" som tillsammans bildar en kurs Fysik 1a.

    Man kan, alltså läsa Fysik 1a på en gång eller läsa Fysik 1b1 först och Fysik 1b2 sen och efter det är man behörig att läsa Fysik 2.

    Varför man skulle vilja läsa små "delkurser" i ställt för hela kursen Fysik 1a på en gång? Jo, det kan finnas olika anledningar - t.ex. om man saknar bara 100 poäng till Examensbevis och ej vill läsa mer än nödvändigt, då kan man läsa Fysik 1b och få sina 100 poäng. En annan anledning är att det kan finnas utbilndingar där det räcker med Fysik 1b - t.e.x på yrkeshögskola och man vill inte (orkar inte, hinner inte mm.) läsa mer än nödvändigt.

    Jag hoppas att du har nu fått svar på din fråga.

    Lycka till med dina studier!

    ANNA