Daniel
    Min flickvän är en ny invandrare, hon vill gärna plugga sig till undersköterska, men hon har infektionsjukdom, kronisk hepatit.
    Min fråga är Kan man jobba i vård och omsorg om man har infektionsjukdom?
    • Julia : Vi fick nu svar från en sakkunnig och jag har utökat mitt svar till dig. Kort svar är Ja, hon borde kunna få jobba som Undersköterska.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    jag måste samråda med en sakkunnig och återkommer så fort jag kan, förhoppningsvis på måndag.

    Hörs!

    Julia SYV

    Jag fortsätter undersöka saken, för att kunna ge ett definitigt svar på in fråga... det som har framkommit hittils är att det kan ev vara stor skillnad på vilken variant av hepatit man har, om det är A, B, C eller "delta" eller om det är en kombination (t.ex om man har både B och "delta" tillsammans). Sedan är det "grad och omfattning" av sjukdomen + hur bra man svarar på behandlingen, hur mycket påverkad man känner sig av behandlingen och andra viktiga "detaljer" som kan bli avgörande.

    Utan att veta det som jag nämner ovan, går det inte att ge ett definitivt svar på din fråga. Den mest framkomliga vägen är, enligt vad jag har fått fram, att få LÄKARUTLÅTANDE som innehåller alla de "detaljer" som jag nämner ovan - från den behandlande läkare och sedan ta det utlåtande till Arbetsförmedlingen. Det går givetvis också att fråga vad den behandlande läkaren tycker (det är ju trots allt hen som är mest insatt i sjukdomens förlopp).

    Ni själva eller Arbetsförmedlingen kan också ta kontka med Smittsskyddsläkaren, anställd av Landstinget - som ni behöver skicka Läkarutlåtande till och som förhoppningsvis kan ge svar på frågan.

    Nu fick vi svar från Smittskyddsläkare på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen (Stockholms läns landsting) och här nere kan du få läsa det svaret i sin helhet:

    "Det korta svaret är ”ja” – personen får jobba som undersköterska.

    Det är bara hepatit B och C som kan bli kroniska. Båda smittar via blodkontakt och hep B också via sexuell kontakt. Normalt sett begränsar inte en kronisk hepatit möjligheten att jobba i vården. För kirurger och tandläkare, samt ev. andra yrkeskategorier där det finns en risk att blod från en vårdpersonal kan smitta en patient, kan dock begränsningar eller speciella försiktighetsåtgärder diskuteras. Jag har dock svårt att se att detta skulle kunna bli aktuellt för en undersköterska. Det finns inget hinder för en undersköterska med kronisk hepatit att t ex ta blodprov på en patient. Samtidigt måste förstås den som har en kronisk hepatit vara medveten om hur sjukdomen smittar. Skulle en undersköterska som tar ett blodprov på en patient råka sticka först sig själv och sedan patienten med samma nål måste patienten informeras, provtas, vaccineras (om det rör sig om hepatit B) och det kan bli aktuellt att diskutera profylaktisk medicin om det rör sig om hepatit C."

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det finns inget förbud mot att jobba som undersköterska med den diagnosen men frågan är om hon kommer att orka, för att det är ett fysiskt ansträngande arbete.

    mitt råd är att samråda med behandlande läkaren, bl a få utlåtande om smittorisken som förmodligen är låg plus fråga om läkaren tycker det kraven i yrket passar hennes hälsotillstånd ...

    mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare