Nora
    1. Hur går det till att plugga på distans? 2. Hur studerar man på dubbel fart och får man alltid göra det eller är det bara vissa skolor som tillåter det? 3. Kan man tenta av vissa ämnen som man har tillräcklig kunskap i även fast man inte har läst ämnet i just universitetet? 4. Hur blir man en forskare i psykologi? 5. Hur blir man forskare i neuropsykologi?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nora,

    du ställer några frågor och jag ska försöka svara:

    1. distans
    finns med eller utan obligatoriska träffar; och det är stor skilland. Är det "distand med obligatoriska träffar, måste man åka till skolan för de obligatoriska träffarna". Det är viktigt att ta reda på vilekn typ av distans det är som du söker och kommer in på.

    2. att studera snabbare än på heltid
    Antagning.se, som gör antagning till högskoleutbildningar tar in på max 150% av studietakt, som motsvarar 45 hp, högskolepoäng. Läser man ett program på heltid, kan man vid sidan av programmet läsa kurser på max halvtid eller ett annat program, på max halvtid. Den regeln beror inte på vilket lärosäte man läser på - det är centrala /generella/ regler.

    3. ang. "tenta av" kurser på universitetet
    är en fråga som man måste ställa till utbildningsansvariga på just den utbildningen som frågan gäller.

    4. ang. hur man blir forskare
    så är det i princip samma "upplägg", oavsett ämnet som man forska i. Man måste skaffa sig minst magisterexamen (som tar fyra år på heltid att skaffa sig) och sedan försöka komma in på doktorand-utbildning/få doktorand-tjänst; det finns inga garantier; det är svårt att bli forskare (man måste både ha talang, jobba hårt och även ha tur).

    Liselotte