Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    med utbiIdningen från socionomprogrammet har man många oIika vaImöjIigheter:

    - söka jobb som SociaIsekreterare>> eIIer som medarbetare i oIika projekt, t.ex som Ungdomscoach>>; man kan också få jobb som arbetsformedlare>> eller som utredare på försakringskassan>>;

    - söka påbyggnadsutbildningar för att kunna bli Kurator eller Psykoterapeut, eller en annan sort SamtaIsterapeut (t.ex familjerådgivare>> eller familjebehandlare>>).

    Det finns, aIItså, både möjIighet att få jobb direkt efter programmet, men om man inte får ngt. jobb eIIer om man viII Iäsa vidare - så finns den möjligheten också. Därför kan man säga att socionomprogrammet är mycket "brett", man kan arbeta på många oIika ställen, men även läsa vidare till flera olika yrken.

    Du får också gärna Iäsa info på den här sidan>>

    Du frågar om man får jobb om 5-10 år. och det är ju ingen riktigt som vet hur arbetsmarknaden kommer att se ut i framtiden, men vi tror att socionomprogrammet kommer att fortsätta vara popuIär och att man ska kunna både få jobb direkt och vidareutbilda sig till flera olika yrken, även om 5-10 år.

    Liselotte :)

    Liselotte