Maria

    Jag har tänkt söka Samhällsplanerarprogrammet på Stockholms universitet till hösten och har några frågor. Finns det någon prognos för hur arbetsmarknaden kommer att se ut om ca tre år? Vad vet du om läget i dessa skakiga tider? Är det stora pensionsavgångar framöver? Om jag kommer in i höst och allt rullar på som det ska, så kommer jag vara 44 år när jag är klar med kandidaten, vilket bekymrar mig lite. Hur ser arbetsgivare på att anställa samhällsplanerare som är lite äldre? Går det att säga något om det? Vilka andra vägar finns att bli samhällsplanerare än att gå på SU?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    du ställer en viktigt och intressant fråga men som också är mycket svår att svara på.
    För det första så är yrket "Samhällsplanerare" ett av de många icke-reglerade yrken. Att ett yrke är icke-reglerat, betyder att inga strikta generella/centrala bestämmelser finns, utan varje arbetsgivare får fritt bestämma vilken utbildning hen tycker passar.
    Jämför t.ex med Sjuksköterska eller Bussförare... inom de yrken kan man inte anställa "vem som helst". Bussförare måste ha buss-körkort och sjuksköterska måste ha legitimation från Socialstyrelsen. Men "samhällsplanerare" kan man anställa med vilken utbildning man själv vill - finns ju inga "körkort" eller legitimationer för Samhällsplanerare. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. T.ex kan en arbetsgivare föredra anställa någon med mycket lång utbildning - kanske masterprogrammet eller ännu längre (forskar-)utbildning, men en annan kanske tänker att livserfarenhet och personliga egenskaper är viktigare och att hen även kan erbjuda lite lägre lön om personen endast har 3-årig utbildning (kandidatexamen) och inte ngn utbildning på avancerad nivå.

    Ang. ålder i samband med anställning
    Å ena sidan är det sagt att vi ska jobba längre och pensionsåldern ska snart närma sig 70 år... verkar det som.
    Å andra sidan finns det forskning och statistik som påvisar att arbetssökande efter 40 år har svårare att få jobb (de förklaringar som finns är att de "äldre" är svårare att "forma" och "lära om" - för att anpassa till just den arbetsplatsens speciella behov - det är i alla fall sådana svar man får från arbetsgivare när man ställer frågan om varför de vill anställa ngn som är yngre).

    Så länge det ej finns jobbgaranti - kan inte vi eller ngn annan lova att du får jobb. Det beror också på om du har tur och det råkar finnas ledigt jobb just där du vill jobba och arbetsgiveren tycker att du passar bra! alternativt ska man vara mycket flexibel: vara beredd att flytta, ta deltidsjobb, korta projekt och vikariat, gå med på lägre lön mm och m.fl för att "få in foten". Även sådana "faktorer" som att ha eller inte ha körkort eller kunna ngt "extra-språk" kan bli avgörande (beror på de specifika behoven som just "den arbetsgivaen" har).

    Jag vill också tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar.
    Just yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska än högskoleutbildningar. YH visar också väldigt god resultat i att "ge jobb"!

    Nu finns det inte ngn yrkeshögskoleutbildning som heter "samhällsplanerare" ... men kika gärna på några alternativ som kanske blir av intresse för dig:
    Affarshogskolan/digital-marknadskommunikator-affarshogskolan-linkoping
    Yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare
    Teknikhogskolan/agil-projektledare-teknikhogskolan-karlstad-distans

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack Anna!
    • Milla : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!