Ali
    Hej på er!
    först tack för er webbsida som ger mig en möjlighet att ställa några som jag behöver ha svar på dem.
    Jag har utländsk examen inom ekonomi (företagsekonomi) det tar 8 terminer för att man klara den, och det utvärderats av UHR. Och nu pluggar jag engelska 6, dessutom kan jag klara svenska 3 till sommaren.
    Jag skulle vilja utbilda mig till mattelärare, min främst fråga finns det någon genväg där man kan göra det utan att man behöva att börja från noll på universitetet.

    Med vänlig hälsning/Ali

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Ali!

    så roligt att du vill bli lärare!

    I Sverige är man oftast lärare i minst 2 ämnen på gymnasiet. Och om man är Grundskolelärare - undervisar på högstadiet - i 3 ämnen.

    Men det är inte omöjligt att bli behörig lärare endast i matematik /kan kanske bli svårt att få heltidstjänst på en och samma skola men det kan man lösa genom att du kanske får undervisa i ännu ett ämne som obehörig i det ämnet?/.

    För att bli behörig lärare i ett ämne måste man komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning /som är en 3-terminers utbildning/. Behörighet till KPU är att man har tillräckligt många högskolepoäng i sitt undervisningsämne (120 högskolepoäng = fyra terminers studier på heltid, om man vill bli gymnasielärare och 90 hp = tre terminers studier på heltid, om man vill bli högstadielärare). Gymnasielärare blir automatiskt behörig att undervisa i samma ämnen på högstadiet /grundskolan/.

    Jag vill råda dig göra två saker:

    1. söka upp en studievägledare på den lärarhögskolan som ligger närmast dig och boka tid för samtal, ta med dig alla dina tidigare betyg och diskutera hur du snabbast och bäst kan bli behörig mattelärare;

    2. testa på att vara lärare i den svenska skolan genom att vikariera på en skola /det är fullt möjligt att få bli vikarie, när den ordinarielärare är sjuk/ - anmäl dig på de skolorna som ligger nära där du bor eller nära där du studerar; i din kommun kan "lärarvikariepool" finnas (fråga på kommunen). Prata även med arbetsförmedlingen - be att de hjälper dig med kontakter med skolorna. Vi känner till exempel när lärare från andra länder kände att de inte kan jobba som lärare i Sverige pga disciplinproblem i den svenska skolan... Det är synd om du t.ex utbildar dig till lärare och sedan känner att du ej kan eller vill jobba som lärare. Under praktiken på lärarutbildningen får man bra handledare och man har ofta praktik på "bra skolor" men sedan som en nyutexminerad lärare "hamnar" man ofta på de skolorna som har största disciplin och sociala problem och kan bli rätt så "knäckt" ganska snabbt.

    Jag vill inte skrämmas eller försöka övertala dig att välja ett annat yrke, absolut inte! Men det är bra att känna till vad man ger sig in på, tycker jag. Testa på hur det är att vara lärare i en svensk skola. Du kan t o m få ett helt års vikariat som obehörig lärare - det är inte alls omöjligt pga stor lärarbrist. Om du jobbar ett läsår som obehörig lärare, vet du sedan mycket bättre om du vill bli lärare i Sverige eller inte. Obehöriga verksamma lärare kan också av sina arbetsgivare få hjälp att bli behöriga (genom att skrivas in i något projekt, typ "lärarlyftet").

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Mikael SYV

    • : Hej Mikael!
    • : Tusen tack för ditt svar, det var jättebra och helt svar för vad jag behöver att veta just nu. Jag undervisar nu som modersmål lärare och som du sagt, självsäkert kommer jag att se mitt läge mot detta jobb.
    • : Med vänliga hälsningar / Ali
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer