Marika

    Hej! Jag går första året på gymmnasiet. Gick på en annan gymnasium förut men jag avslutade efter 4 månader pga frånvaro,depression och jag trivdes inte i skolan, Just nu går jag på en annan gymnasium där jag trivs mår vällkommen och får det stöd jag behöver.

    Sedan gymnasiet började , började också mina hälso problem. Sedan 6månader har jag problem med magen,illamående,kräkningar,trötthet,feber. Nästan varje dag, går nästan varje vecka till läkaren med samma symptom och aldrig fick någon hjälp, inga undersökningar,utredningar-ingenting. Därmed fick jag inga intyg till skolan heller. Mådde så i 6 månader vid varje besök får jag diagnos " virus, vi kan inte hjälpa dig, stanna hemma tills det går över". Jag stannade, så många gånger att så just nu ser min frånvaro ut-och jag har inte läkar intyg.

    Vecka34-52 Närvaro 52 frånvaro (gilltig och ogilltig ) 190

    Vecka 1-7 närvaro 10st frånvaro - 61

    Som sagt jag mår dåligt och klarar inte gå till skolan och läkarna vill inte hjälpa. Jag ligger kanske 2uppgifter i några ämnen men annars jag håller med på lektionen-lämnar in och jobbar för betyggen. Idag fick jag brev från CSN att min bidrag blev stoppad pga skolan anmälde frånvaron. Ringde ditt idag och de sa att jag ska ta kontakt med skolan, men det jag skrev här, har jag redan berättat första veckan av skolan till administrator.

    Det enda jag kan lämna in är alla besök som jag hade på vårdcentralen och andra läkarna där står värför har jag besökt läkaren och hur ofta. Hur ska jag hantera situationen? Jag vill klara av skolan och jag vill inte vara i behöv att betala pengar tillbaka till CSN. Hur ska man göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Marika, jättetråkigt att du mår dåligt och att du upplever att läkarna inte kan hjälpa dig!

    Många hälsoproblem är stressrelaterade men inte alla. Att man har ont i magen och mår illa kan bero på nästan "vad för ngt. som helst" - kan vara allt från stress till matförgiftning eller intolerans mot några matämnen. Du kan testa utesluta laktos och gluten och se om du mår bättre - det är inte farligt att slippa äta laktos och gluten och det kan förhoppningsvis hjälpa!

    Vad det gäller studiebidrag från CSN så är "gången" den att gymnasieskola är skyldig att rapportera in till CSN ogilltig frånvaro och när det är fler än 4 timmar per månad, då drar CSN in studiebidraget.

    Ogiltig frånvaro är det när eleven inte är anmäld "sjuk" och inte fick lov från rektor att utebli från undervisningen. Du, som är under 18 år, anmäler dig inte själv sjuk, utan det gör dina föräldrar/vårdnadshavare. Så, om dina föräldrar/vårdnadshavare missade att anmäla dig sjuk en dag - då räcker det "med råge" att du blir av med studiebidraget... för att undervisning under en skoldag går ut på fler än 4 timmar...

    Vad finns det att göra? Mitt förslag är att du ber dina föräldrar/vårdnadshavare ta kontakt med rektor på ditt program och att ni bokar inom kort tid för ett möte - och ni ber också att rektor bjuder in din klasslärare/mentor, kurator och skolsköterska. Du tar med dig alla dina "papper" på hur många besök du hade på vårdcentralen. Du och dina vårdnadshavare förklarar för rektor hur det ligger till, visar alla papper på hur många ggr du besökte vårdcentralen. Flera bra "saker" kan komma ut ett sådant möte: skolsköterksa kan förhoppningsvis förmedla kontakt mellan dig och skolläkaren; förhoppningsvis kan din skola "dra tillbaka" sin anmälan om det olovliga frånvaron från CSN och du kan återfå ditt studiebidrag och ni kan försöka komma överens om hur frånvaron ska anmälas: antingen följer ni reglerna - att varje gång du blir frånvarande pga sjukdom, ringer dina föräldrar/vårdnadshavare till skolan eller så kan ni kanske bestämma att pga det är så ofta som du mår dåligt - att skola kan kanske göra undantag och inte anmäla dig till CSN, även vid olovlig frånvaro på mer än 4 timmar/månad? Engligt reglerna, får man inte göra så.. men rektor kan kanske bevilja UNDANTAG och besluta att i ditt fall göra så? Vi får hoppas att hen kan det!

    CSN kan inte göra ngt. mer än att "gå på" de uppgifter som din skola lämnar in till CSN.

    Ännu en sak - om du mår så dåligt som du gör - så kanske du behöver vara sjukskriven på heltid ... sedan kan du ju gå i skola, även om du är sjukskriven, men då går du i skola när du känner att du orkar. Be dina föräldrar/vårdnadshavare följa med dig på besök hos läkare på vårdcentralen - du är inte myndig, under 18 år, så det är helt naturligt om en eller båda av dina föräldrar är med... och ni tillsammans pratar med läkaren och ber att du ska vara sjukskriven under "en tid framöver"... Det är läkarens beslut men ni kan i alla fall önska er det.

    Bästa hälsningar / lycka till!

    ANNA

    • : Tack Anna för ditt svar, på måndag jag ska till administrator och prata med mentor om detta!
    • Liselotte : Vi hoppas det löser sig på ett bra sätt. Lycka till! vi håller tummarna! hör av dig sen och berätta hur det går!