Marcus
    Hej fragasyv! Går en friskola just nu och ska påbörja andra året där. Det är en byggutbildning men har läst om skolan och den har haft lite ekonomiska problem osv. Grejen är att jag är rädd att jag ska komma ut från skola utan kunskaper inom bygg och j inte kunna jobba med detta yrke ja vill. Skolan ska ju ha samma kursplan som den kommunala skolan? Hur ska jag göra, är de något att vara orolig för? Med vänlig hälsning,
    • Anna : Du kan kika på andra skolor som erbjuder samma program, som du går nu och fråga om de ev. har en ledig plats. Du förlorar inget på att kika på andra skolor och ? om de har ledig plats! Du kan t o m träffa rektor och SYV på en annan skola (om de har ledig plats) - och bestämma sedan om du ev. vill byta. Men om inga lediga platser finns, kan du i så fall inte byta. Och då är det lika bra att "försöka trivas" på sin egna skolan. Vi håller tummarna! :)

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Marcus!

    Det är en viktig fråga du lyfter, att skolan ger dig tillräckliga kunskaper!
    Är det något speciellt som gör att du oroar dig? eller något som inte känns bra?

    Däremot tror jag inte att behöver vara orolig, precis som du skriver- alla skolor och alla elever som går bygg följer samma kursplaner. Dvs läser samma kurser, kurserna i sin tur måste innehålla samma krav och mål för alla elever. För att det ska bli rättvist och att alla ska få en likvärdig skolgång.
    Hur fungerar det med praktiken? Läser du som lärling?

    Är du ändå orolig, då tycker jag att du ska prata med rektorn. Är det något som du saknar eller som upplever är fel! I så fall är det viktigt att du tar upp det.

    Självklart finns det skolor som en del elever tycker är bättre och andra är sämre, men jag kan inte säga att friskolor automatisk är mer "riskabla" än kommunala skolor.

    • : Hej! Jo har fått min praktik första året ( 8 veckor ) men flera som inte fått det alls,. Du tycker inte jag ska vara orolig? Hoppas jag blir de ja utbildat mig till sen, dock så anser jag min lärare vara bra som frågar oss hur vi kan förbättta lektionerna osv. Men alla fick inte praktik.
    • Melina : Hej igen! Okej, det låter märkligt alla elever har rätt att få praktik? Det är en del av utbildningen.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,

    BA>> finns idag på 215 gymnasieskolor runt om i Sverige. Välj rätt inriktning och rätt län/stad - och du får fram info på vilka skolor som just "din utbildning" finns - inom pendlingsavstånd. I varje presentation på www.gymnasieguiden.se ser du även skolans kontaktuppgifter: adress och tel.nr och ofta även epost.

    Du förlorar inget på att kontakta skolorna och fråga om de har ledig plats i åk2 till hösten på rätt inriktning inom BA-programmet. Finns det inga lediga platser, finns det i så fall inte "så mycket att prata om" för att du kan i så fall inte byta.
    Om ledig plats finns, kan du fundera på att byta skola, om du är orolig.

    Hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svar. Jag har pratat med föräldrarna och ska göra ett byte, men frågan är hur? Vill helst börja direkt efter sommarlovet. Har skickat mail till skolans syv o frågat om studieplan som jag måste skicka till den nya skolan, hur ska jag göra?
    • Anna : Att byta skola är inte en Rättighet, utan en "kanske möjlighet". Du måste först få reda på om ledig plats finns på den skolan dit du vill komma in på. I vilken stad läser du på gymnasiet? Vilken inriktning på Byggprogrammet går du?
    • : Har kollat med det programmet jag vill gå om de har plats, det ska dem ha till hösten. Jag frågade för ett tag sen och då ville syven ha min studieplan så hon kunde jämföra kurserna. Hur funkar det? Skickar inte min skola den till den jag är intresserad av isåfall
    • Anna : Ser att du är 19 år. Om du fyller 20 år under 2017, är det då Komvux som du ska söka till. Du kan inte påbörja en ny utbildning efter 1 juli det kalenderåret då du fyller 20 år, på en "ungdomsgymnasieskola". Du är i så fall för gammal för en ungdoms-gymnasieskola. Antingen stannar du på din nuvarande skola eller så söker du till komvux. Det är vad jag tror gäller i din situation.
    • : Har bara skrivet de, är 16 och blir 17 i år. Men studieplanen är väl skolan som ska skicka
    • Anna : Du borde veta också själv Vilka kurser du har läst och fått betyg i under det gångna läsåret!? :) Den Nya skolan vill veta VILKA KURSER DU HAR BETYG I. Det är det som de vill få fram. På vilket sätt de får den info - varierar... du kan själv meddela den skolan dit du vill byta Exakt vilka kurser du har läst och fått betyg i, men ofta är det bekvämare om SYV på din nuvarande skola skickar en kopia på "Studieplanen" till dig eller till den nya skolan direkt. :)
    • : Aa men det är toppen. Har betygen hemma och jämförde mina kurser med den skolan jag är intresserad av. Vad jag kan se så är det en kurs som missat ( om de inte gjort den ) för den skulle vi göra första terminen i ettan. Då kan jag ju bara gå till den nya skolan jag vill byta till och ge Rektorn mina betyg? Har betyg i allt.
    • Anna : Jättebra! Gör så! och Lycka till! :) vi håller tummarna för dig!
    • : Tack Anna! Ska maila eller ringa rektorn och kolla så hon är på skolan när ja kommer. Känner mig tjatig för skrev till henne för några månader sen och fråga om de fanns plats för jag var intresserad , så skriver jag igen :p
    • Anna : Om man inte frågar, får man inga svar! :) Därför måste du fråga! Lycka till!
    • : Faktiskt sant, men ni studievägledare jobbar på sommaren med? Så de kanske funkar att skicks betygen till skolan nu på lovet. Tack!
    • Anna : Det är olika: när man har semester; och om någon sommarvikarie "tas in". Svårt att veta när du får svar... det tar ofta längre tid på sommaren att få svar ... men vi håller tummarna!
    • : Fick autosvar från syven på skolan jag vill byta till, hon har semester till den 7 augusti, typiskt. Skulle ju lämna mina betyg till syven
    • Anna : Scanna in dina betyg och skicka som bilaga till E-post till SYV-en. Det är inte ovanligt att folk kollar sina mail under semester. Och även om hon inte kollar sina mail under semester, så ser hon att du skickade dina betyg redan den 24 juli: om det blir konkurrens om ledig plats, kan det spela roll vem som var först att "paxa" platsen... :)
    • : Tack igen Anna, era svar är alltid till hjälp! (: men hur långt tid tar det för syven i vanliga fall att checka en studieplan och så att kurserna stämmer. Hon kommer den 8 augusti och skolan börjar 16 augusti, hon kanske hinner?
    • Anna : Det tar inte så lång tid att "checka en studieplan", när man väl börjar göra det (kanske en timme...). Problemet kan vara att SYV-en har så mycket annat att göra också! Ett annat problem kan vara att ingen Ledig plats finns på den utbildningen som du vill komma in på; då spelar det tyvärr ingen roll hur din studieplan ser ut. Finns det ingen ledig plats, kan man inte byta till den utbildningen... :( Men vi hoppas och håller tummarna! :)
    • : Aa okej, men grejen är att jag frågade syven för kanske 2 månader sen om de fanns plats till hösten och då sa hon att plats finns det. Då ville hon ha min studieplan, men om studieplanen funkar med deras så kan jag byta direkt? ( om plats finns med) eller mst man skicka massa papper till skolan med?
    • Anna : Vi får hoppas att du kan byta direkt. "Massa papper" behöver man inte skicka. Om SYV-en bedömer att du med de betyg du fick på din gamla skola, har möjlighet att uppnå kraven för examensbevis; och de fortfarande har plats /ledig plats/ kvar - då kan du byta snabbt. Så brukar det vara. Lycka till!
    • : Tack så hemskt mycket, låter riktigt bra. Håller tummarna :p
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    • : (: när du ändå är här så tänkte jag fråga, hur blir de med praktikplatsen o de? Har plats men mst få ett Id kort för komma in på byggplatsen men den fick ja från min förra skola ju samma med arbetskläder. Ja tänkte fråga om jobb på höstlovet, hur funkar det då?
    • Anna : Du vill jobba under höstlovet? Om du får jobb, är det arbetsgivarens ansvar att ge dig tillgång till arbetsplatsen och se till att du får arbetskläder och annat du behöver för att kunna jobba.
    • Anna : Ang. Praktik - så är det inte säkert att du kommer att vara på praktik på samma arbetsplats, om du byter gymnasieskola. En ny skola kanske har en annan praktikplats att erbjuda dig.
    • : Ah ok, men denna praktikplatsen har jag ordnat själv och när jag var på " prova på dag " där så sa läraren att eleverna har olika praktikplatser så vet inte
    • Anna : Om det är viktigt för dig att ha praktik på just den här praktikplatsen som du ordnade själv, då råder jag dig att fråga SYV på den nya skolan om du ska kunna gå på praktik på den arbetsplatsen. Det är olika på olika skolor. På den nya skolan kan det vara så att skola bestämmer praktikplatsen och inte eleven själv.
    • : Tack för allt igen! Hur fort ska ett sånt här byta gå om allt funkar ( plats, studieplan osv ) skulle vara jätte bra om de gick att byta så man börjar nu direkt i tvåan och inte när ja gått på den gammal skolan ett tag. Känns bara konstigt då
    • Anna : Vi hoppas du ska kunna börja på den nya skolan, när läsåret börjar! Vi håller tummarna! Lycka till.
    • : Låter utmärkt!(: vi börjar den 16 och syven kommer tillbaka den 7 så de kanske är för tight. Men tack ! (:
    • Anna : Jag tycker du har all anledning att tro att det kommer att gå bra! :)
    Läs alla kommentarer