Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Cecilia!
    Ja, det är reglerat i Skollagen att i fall det är fråga om NATIONELLA GYMNASIEPROGRAM då måste hemkommunen betala för plats.
    Däremot om det är en en fråga om Introduktionsprogrammen, http://www.gymnasieguiden.se/program/IM då är det inte reglerat i Skollagen och då kan hemkommunen neka.

    Ansökan på "frisök" görs via den egna Antagningskansliet och hemkommunen uttalar sig ang. om samma nationell program och nationell inriktning finns inom samverkans avtal - och i fall det INTE finns det, då kan eleven bli förstahandssökande till den utbildningen på en kommunal eller landstingsdriven skola som ligger utanför samverkansavtal.

    I fall samma nationell program och inriktning erbjuds inom samverkansavtal, blir eleven automatiskt andrahandssöaknde, dvs bara kan komma in i "mån av plats", vilket försämrar chanser att komma in.

    Mer om olika skoltyper och regler kring det finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp!
    bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare