Anna

    Hej! Jag har funderingar om fristående kurser i högskola/universitet. Det är så att jag skulle vilja bli kriminolog och då undrar jag om jag kan bli kriminolog om jag läser fristående kurser i kriminologi? och är det några fler kurser som behövs eller hur fungerar det?

    Jag ska förstås söka till ett helt kriminolog program också men för att öka mina chanser så har jag hört att man kan söka fristående kurser också.

    Och hur gör man när man söker till dessa kurser, söker jag kriminologi 1, 2,3 på en gång eller söker jag en i taget år efter år. Jag kan ha allt om bakfoten så jag behöver hjälp.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna, du vill bli Kriminolog>> och frågar vad som gäller när läser till det yrket.

    Här är mitt svar:
    om man kommer in på programmet - läser man mot kandidatexamen med huvudområde Kriminologi. Du får samma titel "på slutet" :) - om du läser Kriminologi 1, 2och 3 och ytterligare 90 högskole poäng i t.ex psykologi, statistik eller sociologi eller i andra "passande" ämnen... .

    Inom Kriminologprogrammet läser man oftast Specifika kurser som ibland ges endast inom programmet och inte ges som fristående kurser. Det kan vara meer "spetsade, skräddarsydda kurser" inom ex. brottsprevention och brottsmätning och analys.

    Der finns för- och nackdelar i att läsa ett program. Fördelar att läsa ett program är att du inom programmet har platsgaranti, att "någon" har tänkt till åt dig och satt ihop passande kurser och du behöver inte planera själv och vara orolig inför varje nästa termin att inte komma in på nästa kurs och vara utan utbildningsplats.

    Nackelen med programmet är att du är bunden till de kurser som finns inom programmet.

    Läser du fristående kurser kan du ta ställning till - "hur vill jag profilera min utbildning"?  I Gävle finns det t.ex en liten kurs som heter "terrorism och brott mot mänskligheten" den är på 7.5 hp; som motsvarar heltidsstudier under 5 veckor. En sådan kurs kan man också ta in i sin kandidatexamen om man sätter ihop sin kandidatexamen på egen hand.

    Mitt råd är att i fall du inte kommer in på programmet, och läser fristående kurser, att du gör planering tillsammans med studievägledare på den högskola/universitet där du vill senare ta ut kandidatexamen. Inom "den akademiska friheten" kan olika högskolor och universitet ställa lite olika krav på vad som får ingå i kandidatexamen från just det lärosätet.

    Om du kommer in på programmet, kan du läsa ett par terminer inom programmet och hoppa av och fortsättningsvis sätta ihop dina egna fristående kurser - i kandidatexamen. Det kan inte någon förbjuda dig att göra. Därför tänker jag att det är fördelaktigt att komma in på programmet.

    Om du läser fristående kurser, kanske är det bäst att andra terminen läsa ngt. annat än kriminologi... t.ex enligt upplägget

    Termin 1 - Kriminologi 1
    Termin 2 - Psykologi
    Termin 3 - Kriminologi 2
    Termin 4 - Sociologi... typ - varannan termin läsa Kriminologi... och varannan termin andra, "kompletterande" ämnen. Men det är mycket "tycke och smak" plus vilka kurser som du Kommer in på. Du kommer ju att konkurrera om plats inför varje kurs /om du inte läser ett program där du har platsgaranti inom programmet/.
    Ett råd här är att göra Högskoleprovet /kanske t o m varje termin/ - för att ha en chans att komma in på näst fristående kurs i HP-urvalsgruppen.

    Sammanfattning:
    jag råder dig att i första hand söka till programmet. Och i andra hand söka en fristående kurs Kriminologi 1. Och om du inte läser ett program att när du är inne i studierna - sök upp studievägledare och gör planering tillsammans med honom eller henne.

    Hälsningar

    Peter syv