Elvira
    Hej, Jag har tittat lite på Östra Real då de har en Naturvetenskaplig linje med estetisk inrikting (vill gå teater). Ger den samma naturbehörighet som en vanlig natur? Problemet är också att jag bor långt ifrån stockholm. Kan man plugga distans?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elvira!
    Det är bra att du tittar på olika alternativ, gör reseach kring vad som finns på gymnasiet.

    Tyvärr så kan man söka Distans på gymnasiet enbart på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Östra Real erbjuder Estetisk fördjupning i Bild och Musik, inte i Teater. Du får givetvis söka till den skola, men det är en kommunal skola, utan Riksrekrytering - dvs om du kommer in blir det upp till din kommun att bestämma om du kan få någon sort ekonomisk hjälp till att pendla eller flytta. Men vill du gå Teater, så inte det ett bra alternativ, då de inte erbjuder Teater på den skolan (så vitt vi vet i alla fall).

    Bor du i Borås?
    Jag har ett förslag - om du tittar på de skolorna som erbjuder NA, inriktning Naturvetenskap men som på samma skola även erbjuder ES, Teater - då kanske du kan läsa Teaterkurser inom Individuellt val?

    t.ex den här gymnasieskola http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nosnasgymnasiet

    och den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/uddevalla-gymnasieskola

    Individuellt val är det 200 poäng , dvs två stycken normalstora kurser som man läser oftast i åk2 och 3, men du kan fråga på den skola dit du vill söka i första hand - om vi säger att du söker NA, inriktning Naturvetenskap men till en skola som också har ES, teater i sitt utbud - om rektor kan bevilja läsa 100 poäng Utökat och du skulle i så fall kunna läsa en teaterkurs under varje år - 100 poäng i vardera åk1, 2 och 3.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Tack! När jag läste på deras hemsida stod det "Antagning Teater Antagningsprovet för teaterprofilen på Naturvetenskapsprogrammet baseras på: En kort uppvärmning Improvisation i grupp Uppspel av en förberedd monologen (du måste kunna den utantill) inför en jury, antingen egenvald eller någon av de monologer Östra Reals gymnasium föreslår. En kort intervju med lärare Är du intresserad och vill veta mer om Naturvetenskapsprogrammet (NA), Estetisk profil, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan." jag har inga problem med att hitta boende i sthlm då halva min fmailj bor där. Får man söka en skola ävem om den är kommunal?
    • Milla : Du får söka alla gymnasieskolors utbildningar men du har olika stora chanser att komma in. Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    • Anna : Jag är inte säker på att Teater-fördjupning finns kvar på NA på Östra Reals. Den fanns förrr, men nu finns inte info om den på skolans EGEN hemsida. Vi har skickat förfrågan till skolan ang. detta. Vi återkommer när vi får svar från skolan.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Läs på http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till
    Och du ser att du får söka till vilken skola som helst men i fall det inte står tomma platser, kommer ej andrahanssökande in, oavsett betyg.
    Du får hemskt gärna vända dig till gymnasieskolan eller till antagningskanslierna både i ditt län och i Stockholm och höra med dem.
    Sök flera alternativ för att inte stå utan utbildningsplats när läsåret börjar.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare