Claudia
    Hej, jag går i ettan på gymnasiet och känner att jag inte kommer klara matten alltså få ett F. Betyder det att jag måste gå om ettan eller finns det annan lösning ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,

    godkänt betyg i matte 1 är ett måste för att uppfyIIa kraven för examensbevis, och det gäIIer på aIIa nationeIIa svenska gymnasieprogram, högskoIdförberedande och yrkesprogram. ViIket program går du på nu?

    Om du går på ett högskoIeförberedande program, kanske du kan byta till ett yrkesprogram där man läser enkIare mattekurs Matte 1a. På högskoleförberedande program läser man svårare mattekurser 1b eller 1c.

    Om man får endast F i matte 1 brukar man inte gå gå om hela åk1, även om man själv önskar det... utan man forsätter oftast vidare till åk2 och där finns det olika som man kan göra...

    De möjliga lösningar som finns är

    1. sommarskola och försöka få godkänt betyg i matte 1 innan man börjar åk2.

    2. fortsätta läsa åk2 och även delta på lektionerna i matte 2 /om det är en obligatorisk kurs på ditt program/ och sedan försöka få godkänt betyg i matte 1 genom en prövning

    3. fortsätta läsa åk2 men när klassen har matte 2 /om din klass läser matte 2/ läser du på de timmarna matte 1 i stället - på egen hand, eller med en speciallärare eller i en kIass som läser matte 1 (om det passar in i ditt schema).

    4. fortsätta läsa åk2, göra inget åt F i matte 1 - och ta Studiebevis i slutet av åk3, som inte ger behörighet tilll högskola, och inte till yrkeshögskola /egentligen/ men yrkeshögskola kan ta in obehöriga, så det är inte helt kört i alla fall vad det gäller eftergymnasiala studier. Sedan kan man försöka få godkänt betyg i matte 1 på komvux efter gymnasiet. Klarar man det, får man examensbevis från komvux.

    Vad du och din skola kommer överens om, är upp till dig, personal på din skola och dina vårdnadshavare /du är ännu inte myndig/.

    Hör gärna av dig om du har fler frågor!

    Lycka till!

    ANNA