Nadine

    Hej,

    Jag har läst natur-sam i gymnasiet och blev inte godkänd i fysik 2. Jag vill hellre gå om kursen under hösten i komvux än att göra en prövning eftersom jag kan få hjälp av lärare då fysik 2 är inte en enkel kurs. Vad rekommenderar du? ska jag läsa om kursen under 5 veckors tid( måste läsa under 5 veckor för att hinna börja universitetet i VT18) eller göra en prövning?

    Och är det någon skillnad mellan att få ett betyg från en kurs på komvux eller genom prövning? hamnar jag i olika urval eller är det absolut samma sak när det gäller mitt snittvärde om jag förhoppningsvis blir godkänd?

      • : Och är det någon skillnad mellan att få ett betyg från en kurs på komvux eller genom prövning? hamnar jag i olika urval eller är det absolut samma sak när det gäller mitt meritvärde om jag förhoppningvis blir godkänd?
      • Ludmila : Det är, formellt sett, ingen skillnad på att få betyg på komvux eller genom prövning. Du kan också göra prövning EFTER DET ATT DU GICK KURSEN på Komvux. Anmäl dig till kursen. På 5 veckor kan du endast läsa på flex, eller på distans. Kanske kan du läsa på halvtid - på 10 veckor... se när starter blir och om du hinner anmäla dig. Göra prövninga "hinner du alltid" - tänker jag... men se också när prövningar ges; vilka datum. Kanske inte är så dumt att även anmäla sig till en prövning, om du har råd - kostar 500 kr.

      1 Svar

      Anna SYV på FrågaSYV

      Hej Nadine,

      du förlorar inget på att gå kursen. Precis som du själv skriver får du hjälp av läraren i så fall.

      Problemet är "lite grand" att du behöver få betyg innan 1 dec och terminen är då ännu inte slut.

      Prata med SYV på din komvux. SYV-en vet att 1 dec är sista kompletteringsdagen.

      På heltid läser man en 100 poängs kurs på fem veckor (precis som du själv skriver).

      Påbörja självstudier nu, på en gång, idag. Du förlorar inget på det. För att om man har KUNSKAPER, blir allt mycket lättare - både få godkänt betyg och göra prövning med godkänt resultat.

      Du kan, precis som Ludmila skriver i sin kommentar, anmäla dig till prövning "om ... att... i fall" - det kan ibland vara svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövning. Finns ingen samordning mellan kommunerna. Kostnad är på 500 kr. - prövningsavgift.

      Om du har råd, anmäl dig, om du hittar var du kan anmäla dig - kanske till sista veckan i OKTOBER. För att det går 2-3 veckor mellan första delen och andra delen i prövningen och i fysik gör man även "labbar" /laborationer/. Fråga där du anmäler dig till prövning - när du får ut ditt betyg... det kan ibland dröja flera veckor efter det att man får veta vilket betyg man får och innan man har betyg i "handen", när man gör prövning.

      Du behöver få betyg "i handen" senast 1 dec. "alla människor" vet om det, men det är ingen garanti på att det blir så... olika omständigheter kan komma i vägen /t.ex lärarens sjukdom/ - och då står man där utan betyg ...

      Om det mycket viktigt för dig att få godkänt betyg innan 1 dec., så skulle jag både anmäla mig till kursn på komvux och till prövningen - samtidigt; och så skulle jag också börja på egen hand repetera/läsa kursen nu, idag.

      Bästa hälsningar

      ANNA