Ida
    Hej, Livet tar sina vändningar och jag tänkte helt byta yrke.
    Jag har sett en massa Yrkesutbildningar jag vill söka. Jag tog studenten 2001. Har inte varit så insatt i betygs systemen men kan tänka mig de har ändrats några gånger sen dess.

    Hur går en gammal 35 åring som mig själv vidare för att kunna söka till lite olika utbildningar jag är intresserad av?
    Jag har mina betyg i pappersformat :-)

    Tusen tack,

    Mvh
    Ida

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida, olika utbildningar söker man på olika sätt. :)

    Att ha betyg i "pappersformat" är helt OK; man kan också scanna in dem. :)

    Du skriver yrkesutbildningar - menar du utbildningar på komvux eller inom yrkeshögskola?

    På komvux söker man direkt till komvux i den kommunen där man är skriven (folkbokförd).

    Inom yrkeshögskola - söker man direkt till den yh-utbildning man är intresserad av, MAN KAN SÖKA ALLA YH SAMTIDIGT, eftersom varje ansökan sker oberoende av alla andra ansökningar.

    Om du berättar vilken/vilka utbildning/utbildningar du vill söka, kan vi säkert ge ett bättre svar.

    Hälsningar

    Mikael syv

    • : Hej Mikael, Wow, tack för ditt snabba svar. Jag har lite olika i åtanke, först ville jag söka till Socionom, men det känns som omöjligt, är det så, när ens betyg är så gamla. Eller kan de bedöma en med de jag har? Här är en lista på övriga utbildningar som intresserar mig:
    • : Paralegal - Yrgo. Game Programmer - Yrgo. Webbutvecklare inom Ehandel-Medieinstitutet. Jag har också läst en del om olika hantverksyrken, men läser att de ofta är Gymnasieutbildningar, kan man läsa de som äldre?
    • : Tusen tack!
    • Anna : Utbildningar på Yrkeshögskola - www.yhguiden.se - kan man komma in på även som obehörig; varje yh bestämmer själva vem de tar in. De kan bedöma att man klarar utbildningen och ta in, trots att man ej uppfyller alla behörighetskraven. Så - sök alla yrkeshögskoleutbildningar, obegränsat antal - som du vill komma in på! Ang. socionom ska jag skriva ett nytt svar till dig nu. :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är stor skillnad mellan högskola och yrkeshögskola och framförallt på "punkten" - behörighet och komma in som Obehörig.
    Högskola/universitet kan inte ta in obehöriga. Och det krävs alltid att man har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET = fullständig gymnasiekompetens, men här finns det möjlighet att bli bedömd att ha Grundläggande behörighet på "reell kompetens" - var god läs på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    +

    att ofta krävs det också även Särskild behörighet.

    Socionom - kräver för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik B och Samhällskunskap A eller i de nya motsvarande kurser Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.
    Undantag från särskild behörighet kan inte högskola/universitet göra. De kurserna måste man ha godkända betyg i. Har du det? Om inte, kan du läsa dem på komvux eller på en folkhögskola.

    Yrkeshögskola kan, till skillnad från högskola, ta in obehöriga i "fri kvot". Därför ska man söka alla de yh-utbildningar som man är intresserad av.
    Det går bra att söka obegränsat antal yh-utbildningar + även söka till högskola och samtidigt söka jobb och/eller andra utbildningar t.ex inom KKU, på folkhögksolor mm. Allt på en gång - ingen panik. :)

    Men om man har möjlighet är det så klart bättre att försöka uppfylla behörighetskraven till "sin" yh-utbildning. Man ska också vid ansökan ange allt som kan vara relevant, även att man har haft praktik (om man inte har så mycket arbetslivserfarenhet t.ex) och sin engagemang i föreningar mm. - detta för att yh gör en "sammantagen bedömning" och även engagemant/motivation som framkommer i brevet eller under ÖVRIGT på ansökningsblankett - kan spela stor roll.

    • : Hej Anna, TACK, för fint och hjälpsamt svar. Angående Socinom och din fråga, ja, jag har fullständiga gymnasiekompetens. Det är där jag blir förvirrad, då kurserna hette annat 2001, Samhällskunskap fanns som Samhällskunskap A och B, tror jag. Osv. Den enda kursen jag inte klarade var mattematik C, men gjorde en annan kurs för att komplettera den och betyget blev fullständig. Så vad är mattematik c lika som idag? Ska ta dina råd och söka alla yh utbildningar jag är intresserad av. Tack igen för bra och snabba svar!
    • Anna : Samhällskunskap 1b är den kursen som tidigare hette Samhällskunskap A. Matematik C är det matematik 3 (3b eller 3c). Det som socionom kräver är Matte B eller de nya kurserna matte 2 (2a eller 2b eller 2c).