Hej Elizabeth. Det smidigaste för dig är att göra prövning i Naturkunskap 1a1 - som är en 50 poängskurs, som är direkt-motsvarande den gamla Naturkunskap A kursen.
    I Tabellen för utbyteskomplettering>> kan du se vilka är Motsvarande kurser till de gamla kurserna.

    Det som är lite förvirrande vad gäller Naturkunskaps nya kurser är att numera finns det även Naturkunskap 1a2 (50 p) och Naturkunskap 1b (100 p).
    Det är möjligt att "klyva" Nk1b in i Nk1a1 och 1a2... men varför krångla? Det är dessutom lättare att få högre betyg i en liten /nybörjar/kurs än i större kurs som är dubbelt så stor.

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Tack för svaret Anna! Men vad händer om man vill göra prövning i kurser som t.ex. Svenska 3? Motsvarande kurs är 100 poäng som innan var 50 poäng. Hur ska jag räkna ut betygsvärdet för kursen om jag lyckas höja mig? x 100 eller x 50?
    • Anna : Det är Antagning.se som räknar på dina betyg och det är Antagning´s sätt att bedöma och räkna ut som gäller, oavsett vad du eller jag kommer fram till. Jag tror Antagning.se räknar de faktiska poängen, dvs om du tidigare räknade in 2500 poäng /alla som ingick i ditt Slutbetyg/ då blir det sen 2500 poäng, därför att du har ju betygen i 2500 p. som räknas in i ditt jämförelsetal. så måse det vara. Men om det är mycket viktig fråga för dig - ställ den i så fall till antagning.se - men antagning.se kan också ändra sina uträckningsregler i framtiden... så det de svarar idag gäller idag. Vilka förändringar som kan införas i framtiden, är det inte alltid de vet på lång "förhand".