Erik
    Hejsan har slutbetyg ifrån samhälle men med väldigt många ig, 800poäng i gamla systemet (2010) men har lite frågor hur de blir med poängen i de nya kurserna.

    Fick ig i matematik B, 50 poäng
    läser just nu matematik 2a, 100poäng.
    När jag får godkänt i det har jag då fått 50 poäng godkända eller blir de utökat till 100?

    Och hur är det på andra hållet.
    Hade en gammal kurs på 200p och enligt lokala komvux så var befintliga ersättningskursen på 100p. När jag blir godkänd i den får jag 200p godkänt fast jag bara läst 100?

    I ena fallet vinner jag på det i andra förlorar jag. Eller är de så dumt att jag kommer hamna i kläm oavsett för det fungerar bara på ett håll?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik,

    reglerna för att uppnå Grundläggande behörighet beror på vad svar på nedanstående frågor:

    Första fråga är - vad är Överskrift på ditt utbildningsdokument, är det slutbetyg eller samlat betygsdokument? Nästa fråga - är dokumentet just från år 2010 (jag uppfattar det så utifrån din fråga)?

    Om det är just Slutbetyg från 2010, då gäller följande: du ska ha lägst betyget Godkänt (eller E) i sammanlagt minst 2 250 gymnasiepoäng och lägst betyget Godkänt (eller E) i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A.

    Man ersätter inte poäng "kurs för kurs" utan du behöver kunna uppvisa minst 2250 godkända gymnasiala poäng.

    Helst behöver du uppnå Grundläggande behörighet innan detta kalenderårets slut - för att nästa år skulle du behöva läsa fler kurser (svenska 3 och engelska 6 och det är en halvterminsstudier på heltid extra).

    Jag vill råda dig göra en ordentlig och detaljerad Studieplanering /och att både du och syv på komvux skriver under och sparar var sin kopia/. Helst ska ni inkludera även kurser som du behöver för särskild behörighet - in i den studieplaneringen.

    Om du söker "lösa kurser" som du tror du behöver läsa, utan att du till 100% vet att du behöver läsa dem, kan det sluta med att du innan årsskiftet inte uppnått Grundläggande behörighet.

    Boka tid med syv på komvux i din kommun, be om att få minst en timme för vägledningssamtal. Ta med dig alla dina tidigare betyg. Hitta på förhand info om vad behörighet är till den högskoleutbildnignen som du vill söka till (för att syv inte ska lägga tid på det; syv kan inte alla behörigheter utantill, många men inte alla :). Du bör få fram "punkt för punkt" - alla kurser som krävs för att du ska ha Grundläggande behörighet (just utifrån din situation, med tanke på vilka godkända betyg i har och vilka du saknar).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    L.

    Liselotte
    • : Hej och tack för snabbt svar.
    • : Var hos syv på komvux i kommunen och glömde denna frågan helt enkelt. Men på papper står där slutbetyg och året är 2010. Vad hoon sa som jag pratade med så var jag tvungen att läsa exakt samma kurser eller motsvarande som är nya. De inkludera filosofi, ryska steg 3 osv. Inget av de jag egentligen vill läsa. Utan kom dit för bla läsa programmering, datorteknik för hitta vilken inriktning jag är mest intresserad av och samtidigt behöver jag dessa kurser som särskild behörighet. Men vad hon sa så kunde jag t.ex inte läsa programmering 1 och få godkända poäng i det för att byta ut mot ryska steg 3 ig t.ex.
    • : enligt planeringen hon la upp så börjar jag med matte och fortsätter sedan ta samma kurser som de jag har ig i för att komma upp o de 2250p efter det kunde jag fokusera på särskilda behörigheten
    • Milla : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,

    man får läsa andra kurser som inte ingår i ens Slutbetyg och uppnå grundläggande behörighet på det sättet...

    men... du kommer i så fall ha väldigt lågt meritvärde (konkurrenskraft i dina betyg) och då blir Högskoleprovet nästan ett måste att göra och få hyfsat resultat på!

    Det finns även en anna "vinst" i att läsa samma "gamla" kurser - då du läste de på gymnasiet, bör du känna till innehåll lite grand och det är då lite lättare att läsa (förhoppningvis) för att det är inte helt nytt innehåll.

    Så det finns fördelar i alla läsa samma kurser som du har i ditt Slutbetyg, läsa upp dem från icke-godkänt till godkända betyg.

    Bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ytterligare svar! Då förstår jag. Men jag hade tänkt läsa upp de flesta av samma kurser. Men tänkte mest t.ex. ryska steg 3 är både svår att hitta och att läsa + inte använt de alls, så hade inte ens klarat steg 1 i dagens läge. Och läsa 3 kurser språk kombinerat med heltidsjobb blir för svårt gör mig. Så hade varit underbart om man hade kunnat hoppa över den och istället ta en kurs som t.ex. programmering som jag ändå måste ha för särskild behörighet
    • Milla : Visst, du behöver inte läsa alla kurser från icke-godkänt ... någon ny kurs i stället för en "gammal kurs" är helt OK att ta med i din studieplanering.