Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mariam,

    de yrken som du är intresserad av (Socionom>> , Kurator>> och Psykolog>> )  kräver att man läser på högskola/universitet.

    Det är inte omöjligt att bli behörig till de högskoleutbildningar - det är Socinomutbildning (för att på sikt kunna bli kurator) och Psykologprogrammet - för att kunna bli psykolog. För särskild behörighet till dem krävs det godkänt betyg i matematik 2 och i Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

    På vård- och omsorgsprogrammet ingår inte matte 2. Du behöver därför välja läsa matte 2 (som på alla yrkesprogram är en valbar kurs, dvs inte obligatorisk). För övrigt behöver du också läsa kurser för Grundläggande behörighet (som är din rättighet som en gymnasieelev). Du bör då säga på din gymnasieskola att du vill läsa kurser för grundläggande behörighet och att du också önskar läsa matematik 2.

    Du kanske vill kika på Programplan för VO>> och längst ner där ser du vilka kurser som du behöver läsa för Grundläggande behörighet.

    Om du inte på gymnasiet blir behörig, kan du komplettera på komvux efter gymnasiet eller genom självstudier och prövningar.

    Hoppas mitt svar hjälper dig att fatta bra beslut!

    L. :)

    Liselotte